Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från Mac-miljö till web & PC-skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

SonnyBoy

Avslutat medlemskap
Hej alla gurus!

Diskussion och diskussion - Jag skulle bara vilja ha en patentlösning på detta:

Jg redigerar mina bilder på Mac i PS CS i färgrymden Adobe RGB.

När jag vill lägga ut bilder på nätet konverterar jag till en annan färgrymd
IS glibberidoch någonting?

Efter att ha justerat bildformat och skärpa sparar jag antingen genom kommandot "Save for Web" eller går över till IMage Ready och sparar
"Optimized".

I båda fallen tycker jag att jag tappar kontrollen över hur slutresultatet blir.
Ofta blir färgerna väldigt urvattnade och jag
får gå tillbaka och dra upp mättnadsgraden och
försöka igen.

Det hela blir en frustrerande "hit and miss" historia.

Hur gör man (när man vet hur man ska göra)???

När du är klar med bilden, konvertera den till srgb (i menyn Edit/Convert to profile...). Sen kan du välja Save for web eller Save as med bibehållen färg för web. Ska du ha bilden på papper också så spara den först med Adobe rgb-profil, sedan gör du en kopia med srgb-profil till webben.

För att komplicera det ett snäpp till så har Mac och PC olika gammavärden. Mac använder 1.8 och PC 2.2. Det innebär att om jag tycker bilden är lagom ljus på min Mac, så är den lite mörk på en PC och tvärt om.

För att göra en bra kompromiss har jag installerat GammaToggle, ett litet program som gör att jag kan växla mellan olika gammavärden och fixa till bilden så den ser bra ut på både Mac och PC.

Stina.D skrev:
För att komplicera det ett snäpp till så har Mac och PC olika gammavärden. Mac använder 1.8 och PC 2.2. Det innebär att om jag tycker bilden är lagom ljus på min Mac, så är den lite mörk på en PC och tvärt om.

Detta att det blir skillnad på utseendet på bilden om skärmen är kalibrerad till ett gamma på 1,8 eller 2,2 gäller ju bara de program som inte utnyttjar en skärmprofil. I Photoshop kompenseras skärmens olika gammavärden med hjälp av skärmprofilen. I en webbläsare kommer det däremot se olika ut, beroende på vilket gamma du använder.

Jag har därför för länge sedan slutat att kalibrera mina Mac-skärmar till gamma 1,8. Finns ingen vettig orsak till att göra det numera.

Stefan

Intressant, Stefan!
Trodde att det fanns någon anledning att det var som det var. Men om det inte finns någon orsak att hänga kvar på 1.8 så ändrar jag också bums!

Något som jag bör tänka på?
Och hur vanlig är de olika inställningarna hos de som kör Mac?

Stina.D skrev:
Intressant, Stefan!
Trodde att det fanns någon anledning att det var som det var. Men om det inte finns någon orsak att hänga kvar på 1.8 så ändrar jag också bums!

Något som jag bör tänka på?
Och hur vanlig är de olika inställningarna hos de som kör Mac?

Orsaken till att det är olika är gammal tradition. Jag ställer bara in mitt kalibreringsprogram på att kalibrera till ett gamma på 2,2. Så det finns inget speciellt som du behöver göra.

Hur vanligt det är? Tror det blir vanligare och vanligare i alla fall. Apple verkar ju arbeta på att ta bort alla onödiga skillnader mellan Mac och PC.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto