Annons

Framkalla c41 hemma

Produkter
(logga in för att koppla)
Halloj. Jag har bestämt mig för att framkalla c41 color negative 135 film hemma och idag fick jag hem grejorna. Jag köpte ett Tetenal Colortec C-41 Developing Kit 1L men det som förvirrar mig är att i manualen står det:

YIELD
135-36 1 litre max. 16

det tolkar jag som att kittet borde räcka till max 16 rullar 135 film. Men det som är konstigt isåfall är att paterson dosan behöver ca 300 ml för framkallning av en film och då borde kittet bara räcka till ca 3 rullar innan kemikalierna är slut :(

Är det meningen att jag ska återanvända kemikalierna flera gånger om t.ex. framkalla en rulle, hälla tillbaka i burken, framkalla en till rulle en vecka senare...
och om detta är fallet, hur vet jag då när kemikalierna blir gamla??? Manualen är inte till någon hjälp.
 

Vassius

Aktiv medlem
Ja, kemikalierna går att återanvända, så det är bara att hälla tillbaka i flaskan. Och håll räkningen på hur många rullar du har framkallat!

Hållbarhetstiden för brukslösningen borde framgå av kartongen eller instruktionsboken, men annars kan du räkna med några veckor åtminstone.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Enligt den info jag hittar på nätet håller färdigblandad framkallare 6 veckor och 1 liter kan användas till 12-16 filmer. Du framkallar alltså en film (eller så många som får plats i dosan) och häller sedan tillbaka framkallaren i flaskan.
 

izzie_izzie

Medlem
Det stämmer att samtliga kemikalier går att återanvända. Åtta rullar brukar rekommenderas innan det är dags att blanda nya grejer, men det fungerar säkert med fler - tillverkarna vill väl bara sälja mer. :)

Glöm inte att märka upp flaskorna innan du häller tillbaka grejerna; det är tråkigt att göra fel av misstag nästa gång.
 
ANNONS