Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla med ram men få ej till det i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

higgis

Aktiv medlem
Tänkte framkalla lite bilder och fick för mig att lägga in en svart ram med text längst ner. Min fråga är om jag gör detta i Photoshop ska jag minska ner bilderna till utskriftsformatet 11x15 och lägga dit ramen sen el hur gör man? Provade att ändra storleken men det blev inte som jag tänkt mig provade att ställa in storleken till 15cm men då blev bilden bara 9cm hög provade jag att ta bort propotionerna så verkade bilden bli konstig. Finns det någon sida som beskriver hur man ska göra.

higgis skrev:
Tänkte framkalla lite bilder och fick för mig att lägga in en svart ram med text längst ner. Min fråga är om jag gör detta i Photoshop ska jag minska ner bilderna till utskriftsformatet 11x15 och lägga dit ramen sen el hur gör man? Provade att ändra storleken men det blev inte som jag tänkt mig provade att ställa in storleken till 15cm men då blev bilden bara 9cm hög provade jag att ta bort propotionerna så verkade bilden bli konstig. Finns det någon sida som beskriver hur man ska göra.

Ger mig på ett försök. ;) När du är klar med din bild (justeringar som kontrast etc.) utom ev. skärpning i Ps, gå in under Image, canvas size och skriv in den ramtjocklek du vill att bilden skall ha i Width och Hight, se till att Relative är förbockad, att Anchor-punkten är centrerad och välj svart (om det är den färg du vill ha på ramen) i Canvas extension color,klicka på OK. Nu bör du ha en ram kring din bild. För att få rätt utskriftsstorlek, gå in under Image, Image size och välj den storlek du vill att kopian skall få under Dokument size.
Du ska bara behöva ändra första värdet dvs Width, då ändras även höjden proportionerligt.
Upplösningen Resolution bör vara 300 PPI (pixels/inch för att kvaliten på bilden skall bli riktigt bra. Klicka på OK. Lägg till texten, skärp upp bilden och spara, färdigt! :)

Lycka till/Peter

Missade en väsentlig detalj, du måste först beskära bilden med de proportioner du vill att den slutliga bilden skall ha. Din kamera kanske inte levererar exakt 11x15 cm. Välj beskärningsverktyget och skriv in höjd och bredd i rutorna ex. Width 110 Height 150, lämna upplösning (resolution) tom och beskär. Nu kan du göra som beskrivet ovan, trots felstavningarna! ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto