Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning och kopiering i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Hej på er!

Nu var det ett bra tag sedan jag framkallade negativfilm och har därför en fråga.

Jag tog bilder på en begravning och det är därför (extremt) viktigt för mig att företaget jag framkallar och kopierar hos sköter sina kort rätt.

Följande två filmer användes:

Svartvit Tri-X pressad 1 steg till 800
Färg Fuju Superia Press 800

Det är alltså en förutsättning att företaget kan hantera pressad film (dvs min Tri-X).

De företag som jag känner till (och som jag tror folk talar gott om):

Reportagefoto (www.reportagefoto.se)
Prolabbet (www.prolabbet.se)
Diabolaget (www.diabolaget.se)
Teamframkallning (www.teamframkallning.se)

Vilket företag tycker ni att jag ska kontakta?

Sen en liten fråga till... när jag är inne på ex. Reportagefoto och kollar på priserna. Vad är det jag ska kolla på?

Jag vill ha: framkallning av 135 mm film, 24x36 (format på neggen), 36 exponeringar/film och så vill jag ha papperskopior. Om jag väljer ex. Reportagefoto, tolkar jag det rätt om priset då blir: 104 för enkla bilder inkl framkallning (125 för dubbla?) och priset för svartvita filmen inkl råkopior: 150 för enkla och 180 för dubbla inkl allt?

En sista sak:

Jag har kollat i Tri-X-databladet och försöker hitta om jag måste säga till företaget att filmen är pressad ett steg, eller om det är samma tider som gäller för ett stegs pressning. Jag har för mig att när jag en gång i tiden framkallade själv så fanns det någon s/v film som man använde samma tider då man bara pressade ett steg.

Här är Tri-X-databladet

Om det är något annat jag ska tänka på, så får ni också skriva kommentarer!

Please help me out ;-)

Senast ändrad:
reportagefoto vet jag inget om.
prolabben är sisådär men jag har inte pressat film där.
har inte heller pressat film hos diabolaget, dom är oxå sisådär i övrigt.
crimson däremot tycker jag är överlag bra och dom hanterade mina pressade filmer bra, men man får lägga till ett extrasteg press för att det ska bli som bäst.
jag rekommenderar alltså crimson.

team framkallning varnar jag å det bestämdaste för!!!
läs här och se hur man kan bli bemött om man har nåt klagomål på resultatet.

Det vore intressant om någon som framkallat både färg och s/v på crimson resp. reportagefoto kunde skriva någon kommentar.

Annars verkar det helt klart som om de flesta är nöjda med Crimson. En sak undrar jag om dock. När de kopierar s/v till vanligt färgpapper, blir det då inte en konstig ton (grönaktig) i bilderna?

jo det blir lite färgstick på de s/v kopiorna när man kör råkopior.
vill man slippa det bör man tyvärr punga ut pengar för manuell kopiering.
fast själv gillar jag den lite grön/lila tonen. eller ja, tonen kan variera lite från film till film.
dom flesta faller för toningen, men det kan ju förstås vara jobbigt om man måste ha helt färglösa kopior och inte vill betala för manuell kopiering. :eek:/

Så, då var jag förbi och lämnade in rullarna på Crimson. Det ska bli intressant.

Förresten, är det alltid standard med "matt" på papperstypen när man gör råkopior? Jag hoppas det eftersom jag glömde bort/inte angav papperstyp.

Jag använder Reportagefoto/BMP Lab.
Men vet inte om jag kan ge något direkt utlåtande om deras arbete... de låg bra till och hade bra priser på 120 neg + kopior.

Jag tycker att de är bra att ha att göra med, känns tillräckligt små för att komma ihåg vem man är om man använder dem lite regelbundet, får se imorrn, skall dit första gången på säkert 1/2år och lämna lite rullar.

Tyvärr så gör de previs som alla andra labb de s/v råkopiorna i färgmaskinen, så de blir aldrig riktigt perfekta.

Om du lämnar in där be dem visa de olika varianterna på kopior de kan göra från 135 film, jag tycker att deras variant med hela neget är snygga, men det är ju en smaksak.

Passa på att lämna vid lunch :)
Sushi stället till höger om labbet (nästa hus) är bra, 4bitar, varmrätt & dryck för 70:-

Oj... man skall inte öppna och börja skriva i en tråd och sedan fastna i annat, du har ju redan lämnat filmen.

ANNONS
Götaplatsens Foto