karlstrand skrev:
Så vad tror ni om den kameran? Är det någon som äger den? Berätta!
Trevlig kamera. Hade föregångaren S9500 för en tid sedan. Enda stora saken jag retade mig på med den var att den var ganska seg att skriva/läsa från minneskortet. Tog tid att bläddra mellan bilder och vid foto i RAW-format blir det en del väntan mellan bilderna. Nu påstås dock S9600 fått snabbare intern bearbetning så det kanske bättrat sig

Autofokus och slutarfördröjning är riktigt bra för att vara "icke D-SLR".
Annars är det nog en av de bästa långzoomarna. Fuji's "Super-CCD" ger skapligt lågt brus jämfört med många konkurrenter. Det går utmärkt att köra upp till ISO 400 även om man är ganska kräsen vad gäller brus.ISO 800 går faktiskt också att använda till skillnad från många konkurrenter, ffa Panasonic.
Ergonomiskt är den mycket trevlig och funkar i mångt och mycket som en SLR i hantering. Känslan i zoomring och fokusring är riktigt bra, zoomringen känns till och med lite "dämpad" som zoom-objektiv av högre klass. Optiken är skarp och du får ett mycket användbart omfång med vidvinkel från 28mm (viktigare än jättelångt på telesidan enligt mig) och ändock ända ut till 300mm på telesidan. En liten nackdel jämfört med en del konkurrenter är att den saknar bildstabilisering så när du zoomar ut till 200mm och därutöver får du vara beredd att plocka fram stativet

Jag tror Fujifilm är på G med en uppgraderad modell som har bildstabilisering!? Då lär väl i och för sig S9600:an sjunka i pris och bli riktigt prisvärd!
Ja, batterier, det ingår inte laddbara utan följer med ett 4-pack vanliga alkaliska som du kör slut på 1 timme. Således, att köpa laddare och NiMH-batterier edyl är ett måste. Kim har bra tips ovan, Clas Ohlson brukar har riktigt bra priser
mvh / Matti