Annons

Fujii och Sonys JPEG i kameran sågade, Nikon och Canon topp

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Ja det var standard inställningar rakt ut från kamerorna, så alla modellerna kan nog prestera mera efter vad man själv vill med färg styrka eller annat.


//Bengt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Anser det testet var för folk som fotat med iPhone och inte vet ett dugg om hur en riktig kamera fungerar. De som knappt hittar avtrycket och kör på gröna rutan.
Ett ganska intetsägande test anser jag.
Fuji kan man ju också ställa in simurering av flera olika filmstilar. Fördelen är då att man ser den simurelringen redan i sökaren innan man tar bilden.

När jag vill foto mycket svartvitt så ställer jag in kameran för Acros svartvitt och ser då redan i sökaren ur bilden bör komma ut svartvitt.
Sedan fotar jar samtidigt bilden i raw och använder sedan acros simuleringen i LR för at få ett fram en bild.
Mycket käckt faktiskt. Med en optisk sökare ser man ju verkligheten som den är. Hur det blir i svartvitt får man tänka sig.

Nej detta var en kul men meningslös test. Om man köper en sådan här kamera så bör man nog lära sig inställningarna också. Inte fortsätta fota som det var en mobiltelefon.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vi hade en intressant tråd för ett tag sedan, handlade om vilken favoritsensor vi haft genom åren, Martin Agfors skrev mycket bra och hur dom första intrycken man fick med kamerans bilder, hur man upplevde dom färgerna och vad man gillade, en del tyckte att en del äldre kameror visade på bättre resultat osv, och att man troligtvis tog med sig dom gillade bildresultaten till nyare kameror, att så vill jag ha det. så vi ser olika på vad vid tycker är en bra bild, det fins inget skrivet i sten att så här skall en bild absolut se ut.

Jag personligen är så himla imponerad över hur Photoshoppare kan avgöra att flera färger inte är rätt. Nej det där gulmålade staketet har fel lyster, eller den röda stugan är alldeles för blek, så där blek var väl inte den blåa himmelen osv, mina 64 års ögon har lite svårare i dag att snabbt bedöma nyanserna i färgerna det märker jag mot förr.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Syftet med testet var inte att jämföra kamerors JPEGprestanda. Det var att jämföra tillberkarens senaste sensor tillsammans med senaste processorn på JPEG direkt ur kameran underförstått att en framtida Sony A5xx, Fuji XE3, Olympus EPMx, Panasonic Gx, Nikon 770/800D eller Nikon D3x00 kommer få tillgång till liknande sensorer och JPEGhantering men att det senaste först finns i dyrare kameror. Man antog inte att man köpa just en D500 för att använda "gröna rutan". Genom att använda den senaste tekniken ville man förmodligen göra testen mer framtidssäker för nästa generation instegskameror där användaren är mer benägen att använda JPEG och grundinställningar. Men visst, för oss på FS var den mest kul och inte direkt informativ.
 

snap01

Aktiv medlem
På nätet inklusive fotosidan har fujii hyllats för sina jpeg är topp. Idetta test hamnar den bland de sämsta. Mycket intressant hur olika alla tycker det är.


https://www.youtube.com/watch?v=FRQpueEvb-U
man kan kalla allt test jag brukar bedöma det efter hur det är gjort. Här var det amatörer som fick välja vilka bilder som dom tycker var bäst. Jag antar att du inte tittade igenom allt eller ville vinkla det till den rubrik. I detta test hamnade fuji på 4 plats utav 8 kameror. Det mest lustiga är när jag såg canons bild på 2 plats har dom fortfarande inte fått i ordning på sin röda/magenta orgie i sin bild från kameran ? Den såg för jäv.... ut o den satte dom på 2 plats :)

Nej jag har kört canon o nikon o fuji o mina ranking är
1. fuji har absolut den naturligaste filmlooken
2 canon/nikon canon well går åt det röda hållet jämn medan nikon åt det varmare med gult o grön.

Men det kvittar du kan ställa in en (film) i raw konv så är den vald o sedan får du den på alla bilder men jag anser att fuji har den bästa utgångsvärdet o det har massa tester visat som varit lite mer proffsigt utförda.
 

snap01

Aktiv medlem
Anser det testet var för folk som fotat med iPhone och inte vet ett dugg om hur en riktig kamera fungerar. De som knappt hittar avtrycket och kör på gröna rutan.
Ett ganska intetsägande test anser jag.
Fuji kan man ju också ställa in simurering av flera olika filmstilar. Fördelen är då att man ser den simurelringen redan i sökaren innan man tar bilden.

När jag vill foto mycket svartvitt så ställer jag in kameran för Acros svartvitt och ser då redan i sökaren ur bilden bör komma ut svartvitt.
Sedan fotar jar samtidigt bilden i raw och använder sedan acros simuleringen i LR för at få ett fram en bild.
Mycket käckt faktiskt. Med en optisk sökare ser man ju verkligheten som den är. Hur det blir i svartvitt får man tänka sig.

Nej detta var en kul men meningslös test. Om man köper en sådan här kamera så bör man nog lära sig inställningarna också. Inte fortsätta fota som det var en mobiltelefon.
du kan ställa in (filmen) för fuji i raw konv den ligger där under fliken så du behöver egentligen inte välja den i kameran vid fotograferingstillfället. Jag brukar välja den efteråt o sedan (finputsa) den i raw konv sedan spara den som nya camera raw inställningar.
 

Bengf

Aktiv medlem
Har inte alla kameror i dag olika picture-stilar att välja i mellan, varför nöja sig med standard ( så tillvida att man gillar det förstås )- alla kameror i dag har väl också någon form av valbara lägen för skuggupplättningar ( Har lite olika namn beroende på kamera ) det är bara att köra sedan, en sommaräng på vintern blir inte grön bara för att man har ökat på lite färgmättnad om man gillar det. man kan säga att alla inställningar som fins att göra för jpeg bilder direkt i kameran, har ju släktskap med vad man kan göra med Raw bilder, att välja in sol för vitbalansen var ett gammalt tips som fungerar ovanligt bra med många kameror, ett tips från en kille som också använt massor av kameror av alla sorter, fast det var några år sedan nu och en del kompakter inblandade.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
du kan ställa in (filmen) för fuji i raw konv den ligger där under fliken så du behöver egentligen inte välja den i kameran vid fotograferingstillfället. Jag brukar välja den efteråt o sedan (finputsa) den i raw konv sedan spara den som nya camera raw inställningar.
Vad jag menade var attt om man nu vill köra med Fuji profiler så kan man simulera dessa i kameran genom att slå på s amma variant och köraa raw+jpg.
Då ser amn redan i skökaren ungefär hur det blir.

Enda gången jag själv utnuyttjar detta är när jag fotar medvetet i svartvitt. Det är väldigt käckt att kunna se redan i sökaren hur en svartvit bild gör sig.
Då kan jag redan där säga att det här blir bra eller inte bra.

SJälv fotar jag annars raw enbart till 99,9% och struntar helt i Fujis profiler. Jag har min egen kameraprofil som plockar ut de bästa och mest korrekta färgerna ur kameran.
Sedan redigerar jag bilden så jag blir nöjd.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Vi hade en intressant tråd för ett tag sedan, handlade om vilken favoritsensor vi haft genom åren, Martin Agfors skrev mycket bra och hur dom första intrycken man fick med kamerans bilder, hur man upplevde dom färgerna och vad man gillade, en del tyckte att en del äldre kameror visade på bättre resultat osv, och att man troligtvis tog med sig dom gillade bildresultaten till nyare kameror, att så vill jag ha det. så vi ser olika på vad vid tycker är en bra bild, det fins inget skrivet i sten att så här skall en bild absolut se ut.

Jag personligen är så himla imponerad över hur Photoshoppare kan avgöra att flera färger inte är rätt. Nej det där gulmålade staketet har fel lyster, eller den röda stugan är alldeles för blek, så där blek var väl inte den blåa himmelen osv, mina 64 års ögon har lite svårare i dag att snabbt bedöma nyanserna i färgerna det märker jag mot förr.
Många bra saker du skriver, tror vi uppfattar bilder och färger väldigt olika från person till person.................
 
ANNONS