Annons

Fula svarta tröjor vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en HP skrivare 5150 som i de allra flesta fall skriver ut jättebra fotokvalitet för att inte vara en dedikerad fotoskrivare.
Det är dock en sak jag inte får till med den...
Tar bilder på mina hockeyknattar som har svarta tröjor som skiftar lite mot blått i ljuset. På skärmen ser bilderna OK ut med tröjornas högdagrar lite blåa och resten svart. När jag skriver ut bilderna blir dock dom blåaktiga partierna grå och väldigt markant kontrasterande mot dom svarta partierna. Trodde färgen tagit slut och satte i nya patroner till ingen nytta. Har också laddat ner nya drivrutiner från HP. Till saken hör att jag lyckats skriva ut i princip allt annat än dessa tröjor med bra resultat. Är det någon som känner igen problemet och ver vad man kan göra åt det?

Tack på förhand

har du provat att byta papper? ibland är det så enkelt.
har du koll på vad för färgprofil till skrivaren du har? det kan bli markanta skillnader om man kör med "fel" färgprofil till "fel" papper, osv.

Ja, har kollat dessa saker. Såg igår att man kan ställa in olika parametrar för skrivaren i HP's driverprogramvara. Dessa har varit satta på default och ökar kontrast mm. Har inte hunnit ännu men jag ska labba lite med dom parametrarna för att se vad det gör. Tror att det kan bli fel i slutändan när både redigringsprogrammet och utskriftrutinen försöker vara smarta ovanpå varandra.

Skrivaren skriver väl med CMYk-färger, vilket innebär en annan färgrymd. Om du har Photoshop kan du gå in under "Visa" och välja korrekturfärger CMYK. Om dina grundfärginställningar (Under "Arkiv") är rätt bör du se hur din bild tolkas när den skrivs ut.

mvh
Tc

Jag får också liknande med min Epson. Svart blir svart, men väldigt mörka färgtoner blir mycket ljusare vilket gör att skuggor kan se mycket konstiga ut. Mycket irriterande faktistkt och jag har inte hittat nån lösning.

ThomasC skrev:
Skumt!!

...den laddas med färgerna cyan,magenta,yellow och svart.??
Skrivare använder CMYK som färgpigment, inget konstigt med det.
Det gör alla skrivare och tryckpressar.

Men hemmaskrivaren accepterar bara att ta emot RGB-färger. Så är det.

De är konstruerade för att göra om RGB till CMYK innan utskrift.
Om du skickar en bild i CMYK kommer färgvärdena göras om till RGB (okänt vilka värden) i operativsystemet och sedan göras om till CMYK igen (okänt vilken CMYK) i skrivarens drivrutin.

Då blir färgerna helt utan kontroll, det kan bli snygga dämpade färger i och för sig, att göra fel kan ibland vara rätt precis som att överframkalla film för en viss effekt.
Men det är fel.

Japp, men klarar verkligen en inkjetskrivare att skriva ut hela Adobe RGB-färgrymden med sina CMYK-färger? En tryckpress fixar ju inte det....

Min idé var att det kanske vore intressant att kolla korrekturläget under "Visa" i Photoshop, om man har ett problem som det vilket inledde denna tråd.

mipert skrev:
Om du har en skrivarprofil för kombinationen skrivare/papper(tyg) kan du använda förhandsvisa.

Du kan inte bara välja CMYK, du vet ju inte vilket CMYK som gäller.
Väljer du standardinställningen får du en visning för hur bilden återges på bestruket rullofsettpapper i USA.

Att använda sig av US SWOP-profilen är väl knappast någon större finess, men att använda den Generiska CMYK-profilen ger en fingervisning om vad problemen kan uppstå. Jag skriver ut på en Epson 9600, och använder då en egen profil för denna, tillsammans med "Tryckbarhetsvarning" under "Visa". Det ger då åtminstone mig en bra vägledning.

Observera att det inget krav att alla skall följa detta tips.......det är bara ett tips.

Om du har en skrivarprofil för kombinationen skrivare/papper(tyg) kan du använda förhandsvisa.

Du kan inte bara välja CMYK, du vet ju inte vilket CMYK som gäller.
Väljer du standardinställningen får du en visning för hur bilden återges på bestruket rullofsettpapper i USA.

ANNONS
Götaplatsens Foto