Annons

Funderar på att köpa ett stativ... Vad rekommenderas?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Rakt på sak:

Prisklass ca 2000 kr.
Det jag söker är ett stabilt stativ som nästan helt kan gå ned i spagat och kan bli hyffsat högt.

Det är alltså stativ och kulled jag söker efter. Det ska helst inte kosta över 2000 kr. Kanske kan höja någon cent om ni hittar en riktigt bra kombination.

Det är inga monstertelen som den kommer att belastas med. Utrustningen består nu av en 10D och ett 20mm, 50mm och troligtvs snart ett 100mm. Kanske blir lite längre objektiv i framtiden.

Vad rekommenderar ni?

Senast ändrad:
Hej Thomas!
Titta gärna på Manfrotto/Bogen 055 Pro B.
Tillsammans med lämplig kula och snabbfäste får du en mycket stadig kombination som klarar dina krav på spagat o höjd.
Kostar runt 2000 beroende på kula, vikt knappa 3 kilo. Prisvärt!
mvh
Peter

Det Manfrotto 190Pro med 141RC huvud som jag använder klarar allt du nämner galant. Rekommenderas! Dagspris hittar du på de svenska kamerasajterna som t.ex www.scandinavianphoto.se .

Har just ett EF 70-200 F2.8 monterat i det med hjälp av ett snabbfäste. Ser ut som ett sött litet teleskop.

http://www.feisol.com/3401new.htm + Manfrotto 486RC2 (den bör funka med de objektiv du nämner tycker jag)

Det bör landa på rätt precis 2000kr inkl frakt om du inte åker på tull och moms på stativet. Gör man det blir det ett par hundralappar till.

Annars är väl Manfrottos 055 ganska likvärdigt, men väger 1kg mer och är 10cm högre ihopfällt. Något billigare. 70% tyngre.

Det ena är en 190 och den andra en 055? ;-)

NAT3 har, benvärmare och spikfötter, samt är grön.
PROB är svart, har inte spikfötter och mittpelaren kan monteras horisontellt.

Men reservation för att jag kan missminna mig.
Det står väl på manfrottos hemsida annars?

Vill du ha en kula som klarar rätt mycket till ett överkomligt pris är det nog 488 som gäller, iaf av manfrottos kulor. Med snäbbfäste väger den dock runt kilot.

Jag har ett PRO B men en 486 RC2 funkar riktigt bra (Manfrotto alltså)

och jag använder ett 300mm/f4 på det funkar bra.

Jag har också kikat på lite stativ på sistone och fastnat lite för ett som heter Manfrotto 724B + kulled 484.

Ihopfällt 51cm
Maxhöjd 164cm
Mnihöjd 47cm
Vikt 1.4Kg
Max belastning 3.5Kg

Är detta nåt att ha tror ni, använder en EOS 10D och kommer inom det närmaste inte använda tyngre objektiv än 75-300 IS USM som väger ca 670g.

Verkar väl ganska ok med tanke på att man får det under tusenlappen.. Eller?
Kanske ostabilt? Nån som vet?

Daniel:
Om du har råd skulle jag nog lägga till lite och skaffa ett 190PROB och en 486 kulled.
Dels kan detta stativ gå ner i spagat, dels är det stabilare och kulleden ger lite mer marginal än ett 484.
Men visst, har man en tajt budget kan nog ett 724B funka hyggligt.

Läser man lite i trådarna här som handlar om just stativ så är de som hållit på med foto ett litet tag ganska samstämmiga om att det är dumt att snåla på stativet.
Bättre att köpa ett "ordentligt" stativ med en gång än ett som bara blir liggande medan man köper ett nytt som är lite bättre, men som man inte heller blir nöjd med utan köper ett nytt och så är man uppe i dubbla kostnaden mot vad det blivit om man "tagit i" lite från början istället. :)
Det är många som gjort den resan av det man kan läsa på olika forum att döma och precis lika vanligt är det att folk inte lyssnar och ändå köper det billigaste man kan hitta. :)

MAnfrotto 724B är dock betydligt bättre än dedär budgetstativen man kan hitta på Expert eller stormarknaden, så så sett är det ju ett betydligt bättre val ändå.

Robert:

Håller med om ditt resonemang.
Efter att kikat närmare på 190 så tycker jag nog det verkar bättre att lägga 200:- extra och få ett 055 istället.

När du jämför 484 och 486, är det vikten dom klarar av då eller vilka marginaler menar du?

Om man väljer kulled utan snabbplattan, snurrar man hela kulan för att gänga på kameran då eller?

055 är ju ytterligare lite tyngre och klumpigare när det väl är ihopfällt. Kan man leva med det så är det definitivt värt att lägga 200kr till på att få ett dylikt istället.

Jo, det är vikten jag menar. Det är alltid bra att ha lite marginal, dels om man hänger på något tyngre efter ett tag, men även så tillvida att en kraftigare kula låser hela ekipaget bättre. Det är mindre risk att den glider och att man måste sikta över för att träffa där man vill när man väl låst kulan.

Väljer du utan snabbplatta får du gänga på kameran ja. Antingen genom att snurra på kulan eller på kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto