Annons

Fungerar detta objektiv med min Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

fantasticpic

Ny medlem
Hejsan!

Ska precis beställa ett Canon EF 24-70/2,8 L USM objektiv.
Har en Canon EOS 450D (ja jag vet att den är något klen, men det huset ska endast användas tillfälligt innan jag köper mig en Canon EOS 5D Mark II) och undrar om objektivet i fråga 'passar' min kamera? Dvs. det går att använda med min kamera.

Tacksam för svar!

Ja, det funkar. Fast är kanske inte idealiskt som "normalzoom" eftersom man får väldigt lite vidvinkel. Dessutom tungt, klumpigt och kanske onödigt dyrt.

Kort svar: Japp, inga problem (undantaget ovanstående vidvinkelbegränsning).

Längre svar: Alla objektiv som har EF-fattningen (därav EF i namnet) passar på alla EOS-kameror, ovasett sensorstorlek. Din nuvarande kamera har ju en croppad sensor, och din framtida en så kallad fullstor sensor, och EF-objektiv passar på bägge.
Hade det dock stått EF-S på ditt objektiv så passar det på din nuvarande kamera, men sämre på din kommande. Detta eftersom EF-S objektiv är konstruerade så de ritar ut en mindre bildcirkel anpassad för mindre sensorer. Sätter du en sådan på en kamera som 5D så kommer den färdiga bilden få kraftigt svarta hörn eftersom objektivet inte tecknar så stort som den fullstora sensorn.

Tack för snabba svar! Som sagt är det bara tillfälligt den ska sitta på min 450D, även om det kanske inte är idealiskt och man får en väldigt liten vidvinkel så är det bättre än kitobjektivet, right? :)

Kort svar: Japp, inga problem (undantaget ovanstående vidvinkelbegränsning).

Längre svar: Alla objektiv som har EF-fattningen (därav EF i namnet) passar på alla EOS-kameror, ovasett sensorstorlek. Din nuvarande kamera har ju en croppad sensor, och din framtida en så kallad fullstor sensor, och EF-objektiv passar på bägge.
Hade det dock stått EF-S på ditt objektiv så passar det på din nuvarande kamera, men sämre på din kommande. Detta eftersom EF-S objektiv är konstruerade så de ritar ut en mindre bildcirkel anpassad för mindre sensorer. Sätter du en sådan på en kamera som 5D så kommer den färdiga bilden få kraftigt svarta hörn eftersom objektivet inte tecknar så stort som den fullstora sensorn.

Dessutom så går det inte att montera en Canon EF-S på en 5D då det finns spärr mot detta då bakdelen av objektivet annars skulle slå i spegeln vid exponering.

Tack för snabba svar! Som sagt är det bara tillfälligt den ska sitta på min 450D, även om det kanske inte är idealiskt och man får en väldigt liten vidvinkel så är det bättre än kitobjektivet, right? :)
Nja, på alla brännvidder under 24 mm är det givetvis mycket sämre än kitzoomen. Fast förmodligen bättre på alla över 24 mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto