Annons

Går det att använda 580EXII som slav?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har två blixtar och vill kunna använda 580EXII som slav till min 540EZ(ska sitta på kameran), går det? Hur gör man?

Ytterligare en fråga.
Om jag skulle skaffa en ny blixt vilken behöver jag isåfall för att kunna använda 580EXII som slav?

Tack på förhand.

En EZ-blixt fungerar inte som den var tänkt när den hamnar på en digitalkamera. Vet inte om du är medveten om det? Eller det inte gäller en digitalkamera? Det ska vara EX-blixtar för det.

I Canons blixtstyrsystem måste man ha en blixt som klarar att fungera som master på kameran. Det finns några att välja på: 550 EX, 580 EX, 580 EX II, blixtstyrenheten ST-E2, makroblixtarna MR-14 och MR-24 samt den inbyggda blixten i 7D.
Som slavar kan man exempelvis ha 420 EX, 430 EX, 430 EX II, 550 EX, 580 EX eller 580 EX II.

Så om du ska ha din 580 EX II som slav i det systemet, och din kamera är en digitalkamera, då behöver du ytterligare en 580 EX II på kameran.

Sen finns det ju femtielva andra sätt att få till tändning av en slavblixt, förutom Canons slavblixtsystem. Men det finns så många olika prylar till det att jag inte ens tänker försöka rada upp alla. Den enklaste metoden är en kabel. Flera andra använder radio.

[QUOTE580EXII som slav till min 540EZ(ska sitta på kameran), går det? Hur gör man?
Ytterligare en fråga.
.[/QUOTE]

En snabb google på 540EZ (måste vara riktigt gammal)
säger att den inte går att köra auto överhuvudtaget på en digital kamera,
man kan köra manuellt - så inte klarar den att styra något!

Möjligtvis skulle Du kunna göra tvärtom, men då skaffa en trigger till 540EZ
så att den blir en manuell (styrkan) hjälpblixt, men det är inte helt lätt, den där triggern
måste ha förmågan att "blunda för" förblixtar från 580an.

Så för att styra en 580-blixt behöver Du en 580-blixt till!
Eller lite billigare, köp en 430-blixt som funkar bra som slav
till en 580-blixt.

ANNONS
Götaplatsens Foto