Annons

Gamla fotopapper ?

Produkter
(logga in för att koppla)

asa100

Medlem
Har hittat ett flertal oöppnade kartonger med fotopapper, inte nyare än 1970-talet gissar jag.

Finns det någon som helst möjlighet att dessa är användbara ?
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Samma här faktiskt. Så länge det varit helt ljustätt ska det väl vara ok. Möjligen kanske problem om det är sk plastpapper. Själv hittade jag Agfa Portriga Rapid (Barytbas) och Kodak Elite. Vet inte vad jag ska göra med dom. Väldigt liten risk att jag inträder i ett mörkrum igen
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Högst troligt är de slöjade och ger då gråaktiga kopior. Spannet mellan svart o vitt brukar vara ganska intakt men vitt o svart kan vara problem.
Det finns en kemikalie man kan testa med pappret om man kan få tag i den för att minska slöjningen.
Jag lyckades aldrig få tag i den kemikalien. kanske Silverprint hade men de fick inte skicka råkemikaler utomlands, jag kommer inte ihåg riktigt.
Jag kan leta om du vill ha namnet på den, säg bara till.
Men man kan ju testa en massa saker med de papperna.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Benzotriazol var det jag inte kunde få tag i.
OBS cancerframkallande om jag kommer ihåg rätt.
Men det är fler fotokemikalier som är, en mer eller mindre...
 

frsk

Aktiv medlem
Samma här faktiskt. Så länge det varit helt ljustätt ska det väl vara ok. Möjligen kanske problem om det är sk plastpapper. Själv hittade jag Agfa Portriga Rapid (Barytbas) och Kodak Elite. Vet inte vad jag ska göra med dom. Väldigt liten risk att jag inträder i ett mörkrum igen
Är du intresserad av att sälja papprena så kontakta mig gärna!
 

frsk

Aktiv medlem
Har hittat ett flertal oöppnade kartonger med fotopapper, inte nyare än 1970-talet gissar jag.

Finns det någon som helst möjlighet att dessa är användbara ?
Sannolikt är de slöjande - dock funkar de troligtvis att köra lith på. Hör gärna av dig om du är intresserad av att sälja papprena!
 

dagy

Medlem
Hallå såg tråden först nu.
Här finns massor av oöppnade/öppnade kartonger av barytpapper; Orwo, Emaks, Agfa, Ilford i storlekar 18x24, 24x30, 30x40. Bilder på "lagret" man mejlas vid intresse!
/David Gyleborg
 

StefanRos

Medlem
Äldre papper funkar ibland, ibland inte.
Det som är något slöjade använder jag till att testa saker.
T.ex. konstiga recept på framkallare eller någon udda process.
Så jag brukar köpa och ta emot gammalt papper.
I värsta fall får jag en tomlåda och eventuellt en ljussäker plastpåse som kan användas.

//Stefan
 
ANNONS