Annons

Gammal Sv/V film

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Rundcrantz

Aktiv medlem
Hittade billig svart/vit negativ film som hade sina bäst-före-datum i september 2002. Det var Ilford Delta 400 och Kodak T-Max 3200. Om jag förvarar dom svalt innan exponering och knäpper upp dom inom högst två månader, kan jag hoppas på bra bilder eller försämras kvaliteten fort??

/Mvh Erik

Du kan fotografera utan att oroa dig. Det som händer med gammal film är att de sakta börjar slöjas, men ett par månader hit eller dit gör inte så mycket.

Jag har fotograferat med svartvit film med datumet utgånget över ett år tidigare, och negativen blev lite mjukare, som gick att årgärda med lite hårdare filtrering vid kopieringen.

Lågkänslig film klarar åldern bättre. Jag har plåtat med Kodak Panatomic-X (32 Asa) med utgångsdatum 1968... Lite kraftigare slöja, annars helt OK.

Jag har kört mycket olika filmer med passerat utgångsdatum och det varierar olika hur bra de klarar åldern. Men något år klarar nog alla.

Erik Rundcrantz skrev:
Hittade billig svart/vit negativ film som hade sina bäst-före-datum i september 2002. Det var Ilford Delta 400 och Kodak T-Max 3200.

Kodak T-max 3200 är mycket känslig för temperaturer över kylskåpsdito. Jag har råkat ut för försämrad film trots att datumet inte gått ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto