Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GDPR för print, utställning och försäljning

Produkter
(logga in för att koppla)

Rijad

Aktiv medlem
Hej!

jag söker information som gäller rättigheter att använda bilder för
- print och försäljning som tavla,
- skicka bilder till tävlingar (och vad händer sen om man vinner något pris),
- printa bilder i en bok.

Jag har försökt att hitta rätt info, men lyckades inte. Många fotografer säljer sina bilder, tagna på gatan med okända människor eller kända till dem, som modeller, vänner osv.
Det vad jag undrar är om jag tar en bild i nån av dem nämnda situationer och vill sälja bild som tavla vilka rättigheter/skyldigheter har jag gentemot den person som är på bilden. Jag har hört lite olika versioner av vad är rätt eller fel, men är osäkert och därför frågar här.
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med rätt svar eller har länk till webbsidan där man kan läsa om detta.

Tack på förhand!

GDPR i sverige eller persondatalagen som hanteras av IMY (Integritetsskyddsmyndigheten) och de har en bra startsida

Det går att ställa fråga via telefon eller genom epost.
Vad jag förstår är att bild på en person räknas som "persondata" eftersom det går att identifiera personen genom hans bild därför skall hanteras enligt GDPR/persondatalagen. Jag är däremot osäker om det är undantaget för något fall (konstnärligt mm).

Grundläggande principer enligt GDPR | IMY (nedanstående text saxad från IMY)
Principerna innebär bland annat att ni som personuppgiftsansvariga:

• * måste ha stöd i dataskyddsförordningen för att få behandla personuppgifter
  • bara får samla in personuppgifter för specifika, särskilt angivna och berättigade ändamål
  • * inte ska behandla fler personuppgifter än vad som behövs för ändamålen
  • * ska se till att personuppgifterna är riktiga
  • * ska radera personuppgifterna när de inte längre behövs
  • * ska skydda personuppgifterna, till exempel så att inte obehöriga får tillgång till dem och så att de inte förloras eller förstörs
  • * ska kunna visa att ni lever upp till dataskyddsförordningen och hur ni gör det.

Fråga och svar om publicering av foto på sociala medier.

Nej, det finns inget absolut krav att man måste ha ett samtycke från de personer som exempelvis finns på ett foto innan det publiceras. Intresseavvägning är en annan rättslig grund som kan bli aktuell när man publicerar personuppgifter på sociala medier.

Tack för ditt påpekande:

"....Nej, det finns inget absolut krav att man måste ha ett samtycke från de personer som exempelvis finns på ett foto innan det publiceras. Intresseavvägning är en annan rättslig grund som kan bli aktuell när man publicerar personuppgifter på sociala medier. ..."

Men frågan gällde även att eventuellt publicera i en bok efter att ha vunnit på en tävling. Då tror jag det blir knäpigt men jag vet inte riktigt om det har med GDPR att göra

"Förhållandet till tryck- och yttrandefriheten

7 §
EU:s dataskyddsförordning och denna lag ska inte tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.

Artiklarna 5-30 och 35-50 i EU:s dataskyddsförordning samt 2-5 kap. denna lag ska inte tillämpas vid behandling av personuppgifter som sker för journalistiska ändamål eller för akademiskt, konstnärligt eller litterärt skapande."

Tack för påpekandet Martin, och tack för utmärkt citat från den svenska tillägget som undantar grundlagen och vissa verksamheter.

GDPR i sverige eller persondatalagen som hanteras av IMY (Integritetsskyddsmyndigheten) och de har en bra startsida

Det går att ställa fråga via telefon eller genom epost.
Vad jag förstår är att bild på en person räknas som "persondata" eftersom det går att identifiera personen genom hans bild därför skall hanteras enligt GDPR/persondatalagen. Jag är däremot osäker om det är undantaget för något fall (konstnärligt mm).

Grundläggande principer enligt GDPR | IMY (nedanstående text saxad från IMY)
Principerna innebär bland annat att ni som personuppgiftsansvariga:

• * måste ha stöd i dataskyddsförordningen för att få behandla personuppgifter
  • bara får samla in personuppgifter för specifika, särskilt angivna och berättigade ändamål
  • * inte ska behandla fler personuppgifter än vad som behövs för ändamålen
  • * ska se till att personuppgifterna är riktiga
  • * ska radera personuppgifterna när de inte längre behövs
  • * ska skydda personuppgifterna, till exempel så att inte obehöriga får tillgång till dem och så att de inte förloras eller förstörs
  • * ska kunna visa att ni lever upp till dataskyddsförordningen och hur ni gör det.

Tack för länken :)
Jag viste inte att man kan ställa frågor till dem 👍

Det låter som konst och är alltså därmed undantaget från gdpr.

Jag lyssnade på PR1 för ett tag sen när dem diskuterade GDPR och en av dem experterna sa att alla kan hävda att deras verk (eller foto) är konst, men om det kommer till situation när man kan sälja eller ha en vinst då kan man diskutera eller i visa fall få bedömning om en foto är konst.
Jag tror att alla fotografer ser sina bilder som konst (mer eller mindre). Vad andra tycker om ens bilder är konst eller inte det är annan sak.
Det som förvirrar mig är om personen som är på bilden kan (genom GDPR eller annan lag) kräva ersättning eller att man tar bort bilden.

Tack för ditt påpekande:

"....Nej, det finns inget absolut krav att man måste ha ett samtycke från de personer som exempelvis finns på ett foto innan det publiceras. Intresseavvägning är en annan rättslig grund som kan bli aktuell när man publicerar personuppgifter på sociala medier. ..."

Men frågan gällde även att eventuellt publicera i en bok efter att ha vunnit på en tävling. Då tror jag det blir knäpigt men jag vet inte riktigt om det har med GDPR att göra

"Men frågan gällde även att eventuellt publicera i en bok efter att ha vunnit på en tävling."

Det är som jag mest undrar. Jag tror att dem flesta fotografer har nån gång tagit en bild som kanske har möjlighet att sälja som tavla. Eller man ställer ut den nånstans och får frågan att sälja som print. Många printar sina bilder som en bok utan att planera att sälja boken senare. Om man får den möjlighet, vad är jag som fotograf skyldig gentemot dem personer som är på bilderna? ÄR jag skyldig något överhuvudtaget gentemot dem människor?
Att senare få tvister bara för att jag "trodde" att jag får sälja utan nån ansvar/skyldighet hade varit jätte dålig, tycker jag.

Jag lyssnade på PR1 för ett tag sen när dem diskuterade GDPR och en av dem experterna sa att alla kan hävda att deras verk (eller foto) är konst, men om det kommer till situation när man kan sälja eller ha en vinst då kan man diskutera eller i visa fall få bedömning om en foto är konst.
Jag tror att alla fotografer ser sina bilder som konst (mer eller mindre). Vad andra tycker om ens bilder är konst eller inte det är annan sak.
Det som förvirrar mig är om personen som är på bilden kan (genom GDPR eller annan lag) kräva ersättning eller att man tar bort bilden.
Om man med stöd av dataskyddsförordningen (gdpr) kunde få bort publicerade bilder av sig själv hade det varit lätt för GW att bara hänvisa till detta istället för att stämma honom för varumärkesintrång.

Har sökt info i många trådar men inte lyckats hitta. Vet du kanske vilken tråd är det?
Här är en av flera

ANNONS
Götaplatsens Foto