Annons

Glödljusbelysning till dagsljusfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasmarklund

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett filter så att man kan fota inomhus med befintlig belysning och vanlig film utan att precis allt blir gult som det blir annars.

Då finns det några olika filter för olika färgtemperatur, 80A, 80B och 80C och enligt Scandinavian Photos produktdata gäller följande:

80A - för ljus med färgtemp 3200K
80B - för ljus med färgtemp 2400K
80C - för ljus med färgtemp 3800K

Vilket filter kan vara lämpligt om man har lite blandad belysning med vanliga glödlampor och kanske nån lågenergilampa ibland? Vet nån vad sån "normal" inomhusbelysning hemma har för färgtemp ungefär?

/Tomas

Om jag inte missminner mig ligger vanliga glödlmapor ofta runt 2800-3000 kelvin, och då skulle ju 80A passa bra. Att ljuset är en aning varmare än filtret det är avsett för kanske inte är någon större nackdel.

När det kommer till lågenergilampor och lysrör, så blir det genast mer komplicerat, eftersom dessa kna ha färgtoner som skiljer sig från den varm-kalla man kompenserar med blåa filter elelr tungstens-film. Till exempel är grönt färgstick inte ovanligt. Så bästa tipset är att försöka undika dessa, alternativt att välja sådana som efterliknar vanligt glödljus i karaktären. Även svagt inslag av färgat ljus kan ge stor påverkan på en bild.

tobias.o skrev:
Om jag inte missminner mig ligger vanliga glödlmapor ofta runt 2800-3000 kelvin, och då skulle ju 80A passa bra. Att ljuset är en aning varmare än filtret det är avsett för kanske inte är någon större nackdel.

Nä, det är nog bara bra för då får man fortfarande liiite gulstick kvar i bilden som gör att man får lite man får lite mer mys-pys-stämning på bilden då än om man helt kompenserar bort det gula. Det är därför jag inte vill köra med blixt heller, det blir lätt så kallt och opersonligt då

Hmm. Lite ytterligare surfande har gett mig misstanken att det är fel på Scandinavians hemsida. Ser ut som om 80B-filtret skall vara för ljus med fägtemp 3400K, inte 2400K som det är angett. Och tittar man på bilderna på filtren så verkar det stämma bättre eftersom 80A ser mörkast blått ut, B lite ljusare och C ännu ljusare blått.

/Tomas

Det gröna från lysrören lär kunna avhjälpas med Fujis fjärde lager, men jag har inte jämfört själv. Dessutom är det en god idé att överexponera 0,5-1 steg om man kan, för att underlätta färgjusteringar vid kopieringen.

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto