Annons

Gotska sandön

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
. Är du under blästring så byter man inte objektiv eller så kliver man in i tältet .
du har inte varit på sandön väl? :)
det är stora avstånd på ön. från lägerplatsen där man måste tälta och till andra sidan ön är det 9km enkel väg att gå. Blir lite drygt att gå 18km för att byta objektiv :)

Kommer ihåg förra året när jag var på gotland, då fotade jag på en sandstrand och använde stativ. Jag fick sand inne i stativet så varje gång jag skulle dra ut benen så gick det trögt och knastrade. Sand har en tendens att leta sig in överallt. Tog bra länge innan det försvann.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
O vad menar du egentligen?
Ska man lr inte byta?
Självklart har jag varit på sandstränder. Normalt sett byter jag objektiv när jag behöver. Men det finns väderförhållande som gör att jag undviker det. Både sommar som vinter.
 

A.Dent

Aktiv medlem
O vad menar du egentligen?
Ska man lr inte byta?
Självklart har jag varit på sandstränder. Normalt sett byter jag objektiv när jag behöver. Men det finns väderförhållande som gör att jag undviker det. Både sommar som vinter.
Jag har inte varit på Sandön, men det är stor skillnad på sand och sand. När jag var på kanten till Sahara så var sanden extremt fin, som ett pulver, och fastnade på allt. Den gick inte borsta av helt från huden, dusch var det ända som hjälpte.
 

Smw

Aktiv medlem
En annan fråga om Gotska Sandön:
Jag ska också åka dit i sommar. I en information står det "Tänk på att sanden tränger in överallt..."
Hur illa är det? Vågar man ta med systemkameran (min är inte vädertätad).
Jag har kameraregnskydd, typ plastpåse med hål för lins, ögonmussla och en hand. Gör ett sådant någon nytta, räcker det? /Eva S
Hej !

Gotska sandön är inte något grustag, sandlåda eller jättestor sandstrand, mera än
skogsklädd liten ö med härliga sandstränder åt de flesta håll.

Kanske en av nordens sällsynta öknar, det finns inget ytvatten, driksvatten bara i brunnar.

Inget problem alls att ha med Kamera mm av den anledningen. Visst finns det nog med sand att
sätta i stort sätt vilken kamera som helst ur spel, men kan man tänka sej att gå lite
( 50-100 m ) så är man i regel borta från sanden.

Glöm inte kikare så lurar du nån att du är fågelskådare.

//MW

https://www.google.se/maps/place/Gotska+Sandön,+Gotska+Sandön+nationalpark/@58.3439195,19.2227123,2352m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x46f6828aa5aa5025:0x97a6d60a8e5dfa79!6m1!1e1
 
ANNONS