Annons

GP batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

Shonas

Aktiv medlem
Hej på er

Tiden går och min D100 består och jag fotograferar som aldrig förr. Har nu köpt SB 80 DX och vertikalgreppet som sitter som handsken. Till blixten använder jag fyra stycken GP batterier (2000 serien) och till vertikalgreppet har jag även där GP batterier (2100 serien). Nu till mitt problem, kameran kan aldrig ta så många bilder innan det är urladdat och indekatorn går bara till hälften när kameran säger ifrån.

När jag laddat upp batterierna och inte använder dem på ett par dar så är det urladdat igen. Är det någon som vet vad som är fel? De är ju inte så billiga heller så att man börjar ju bli lite less i ögonen?...När jag laddat batterierna så visar aldrig indekatorn helt fullt det fattas ett litet sträck....till batterierna så har jag snabbladdaren som klarar att ladda på en timme......skall säga det ar blixten är det inga som helst problem med, den bara går och går...

Hoppas ni kan hjälpa mig......

Jonas

Shonas skrev:
Tiden går och min D100 består och jag fotograferar som aldrig förr. Har nu köpt SB 80 DX och vertikalgreppet som sitter som handsken. Till blixten använder jag fyra stycken GP batterier (2000 serien) och till vertikalgreppet har jag även där GP batterier (2100 serien). Nu till mitt problem, kameran kan aldrig ta så många bilder innan det är urladdat och indekatorn går bara till hälften när kameran säger ifrån.
Skaffa ett extra EN-EL3 batteripack till greppet. Kör du med dubbla kan du lugnt få ur 800-1300 bilder utan att ladda. Sen drar de inte ur sig nämnvärt heller vad jag märkt.

Gissar att din laddare är skräp.

Du bör ha en laddare med elektroniskt laddkontroll över varje batteri.

Laddaren skall också kunna ladda ur batterierna samt kunna tala om om ett batteri är sönder/dåligt.

Kostar nästan 500 spänn på Clas Ohlson.

Det går att ladda sönder ett batteri om laddaren endast tittar på klockan och det brukar snabbladdare göra.

Jag hade samma problem med min 1800 innan. Jag köpte GP:s egna laddare och har inte haft problem med det sedan dess.
Däremot så var GP:s 2000 ett skämt och dom drog tillbaka dessa batterier från sortimentet.

*källa Mattsons i Lund

Detta kändes inte så kul att höra....... Jag har hört så mycket gott om dessa laddare så jag trodde kanske..... Ett nytt orginalbatteri kostar 600 hundra kronor...känns som man kastat bort pengarna bara.....ledsen blir man.....

Är ingen som kan trolla lite åt mig så de funkar igen?...

Jonas

Hej

NiMh batterier laddar ur av sig själv... även om ett par dagar låter kort tid... NiMh batterier kan ge omtalat fenomen, dvs, kameran visar inte full batteriladdning - detta beror på att spänningen i NiMh batterier är lägre än motsv alkaliska. Mina NiMh batterier sitter nu uteslutande i blixten där de fungerar bättre.. i batterigreppet sitter 2 LiOn batterier och laddningsdilemmat är ett minne blott ;-)

Mvh
Johan

Shonas skrev:
Hej på er

När jag laddat upp batterierna och inte använder dem på ett par dar så är det urladdat igen. Är det någon som vet vad som är fel? De är ju inte så billiga heller så att man börjar ju bli lite less i ögonen?...När jag laddat batterierna så visar aldrig indekatorn helt fullt det fattas ett litet sträck....till batterierna så har jag snabbladdaren som klarar att ladda på en timme......skall säga det ar blixten är det inga som helst problem med, den bara går och går...

Hoppas ni kan hjälpa mig......

Jonas

Ja?....det blir väl till att köpa ett till orginalbatteri. Men det känns ju lite snopet att man köpt GP modell och sen det inte funkar.... laddaren plus fyra stycken batterier som jag skulle ha till blixten kostade sjuhundra kronor. Köpte sedan till sex stycken (2100) för en femhundring....

Det finns de som har det värre än mig......Jag har ju ialla fall er fotovänner....tack

Jonas

hmmm... är GP2000 ökända?

jag har upplevt att de tar slut betydligt fortare än de "borde" i min forna gluttsnäppa och idag vägrade den nya helt sonika att starta med de batterierna i... jag KAN ha missat o blandat oladdade med laddade, men jag tror inte det. När jag bytte till idel Kodakbatterier så funkade det igen.

Jag laddar i en superduperladdare som kollar allt individuellt o lyser o blinkar o fixar o har sej, men just GP-batterierna har jag tittat snett på ett tag. Får köra dem i blixten...

ANNONS
Götaplatsens Foto