Annons

GPS till Nikon D5100 bland annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Sedan jag skaffade Lightroom 4 har jag blivit mer fascinerad av Geotaggade bilder, och kommit på att en GPS vore roligt till min D5100.
Jag har kollat lite och fastnade till en början för YongNuo N-918 N3.
Men sedan hittade jag Solmeta Geotagger N2 den har ju en inbyggd kompass också...

Är det någon som har koll på om Lightroom stödjer kompassfunktionen eller skall jag skita i den och köpa den billigare YongNuo ??

Är det nån som har någon av dom och kan komma med lite info hur fort den får låsning med mera?

Sedan jag skaffade Lightroom 4 har jag blivit mer fascinerad av Geotaggade bilder, och kommit på att en GPS vore roligt till min D5100.
Jag har kollat lite och fastnade till en början för YongNuo N-918 N3.
Men sedan hittade jag Solmeta Geotagger N2 den har ju en inbyggd kompass också...

Är det någon som har koll på om Lightroom stödjer kompassfunktionen eller skall jag skita i den och köpa den billigare YongNuo ??

Är det nån som har någon av dom och kan komma med lite info hur fort den får låsning med mera?

Jag har Nikons egen GPS, inte helt hundra men jag tror du måste öppna bilderna i Nikons egen programvara för att kunna se GPS kordinaterna.

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Varför vill du ha en dedikerad enhet?

Själv kör jag med en app i min Android som sparar GPX-data som Lightroom läser utan problem. I normala fall samplar jag två gånger per timme för att bara ha ett hum om var jag varit. Om jag aktivt är ute och fotograferar så ställer jag upp samplingen till nån gång per minut eller oftare.

Varför vill du ha en dedikerad enhet?

Själv kör jag med en app i min Android som sparar GPX-data som Lightroom läser utan problem. I normala fall samplar jag två gånger per timme för att bara ha ett hum om var jag varit. Om jag aktivt är ute och fotograferar så ställer jag upp samplingen till nån gång per minut eller oftare.

Kan man på nått lätt sätt få ihop den infon med korten utan att tagga dom manuellt??

Det gäller bara att kamerans klocka går hyfsat rätt, då fungerar Jannes metod utmärkt.

Tyvärr drar min telefon ohemult mycket batteri om man har gps igång så jag fördrar att ha en separat enhet till kameran. Jag tycker inte den har sänkt prestandan så vansinnigt mycket, jag har klämt >1000 bilder ur min D300 med GPS på 95-97 % av bilderna.

Den funktionen hade jag helt missat :) Vad använder du får program på Androiden för att spåra med ??

Det finns hur många som helst på Play. Jag använde GPSlogger innan jag fick ett ryck och skrev ett eget, eftersom inget av de jag testat på market hade någon funktion för att "Ge upp och fall tillbaka på cell-info om du inte fått en fix på 30 sekunder".

ANNONS
Götaplatsens Foto