Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråfilter och långa exponeringar..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micos

Aktiv medlem
Jag har länge gått o funderat på att köpa mej något gråfilter och göra ett försök med att fota lite vatten/naturbilder, men trots att ha läst en del guider så har jag inte hajat vilket filter som är ultimat för mej. Jag har tänkt att använda det på min 18-70mm nikon glugg som har 67mm filtergänga, så då ska jag alltså köpa mej : en anpassningsring, en (cokin) filterhållare och ett gråfilter, men vilket? Vilken graduering är mest "allround" och hur använder man sig egentligen av gråfilter? En sak till jag har funderat över också är hur man egentligen knäpper 2minuters exponeringar med D70n? Nån som har koll på det? Tacksam för hjälp. / Micke

Det låter som du blandar ihop saker och ting då du talar om gråfilter, långa exponeringar och gradueringar.

Ett graduerat gråfilter är tonat och används för att jämna ut kontraster t.ex. mellan mark och himmel för att inte himmlen ska bli överexponerad alt. marken underexponerad. Genom att ta fram täckningen i molnen skapar man även lite mer dramatik i bilden. I den här landskapsbilden har jag använt ett avtonat gråfilter, cokin p121 just för att framhäva molnen:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/477621.htm?set=lp

Ett gråfilter (även kallat nd filter, nd=neutral density) är helt grått och finns i olika tätheter. Dessa används för att:
1. Få längre slutartider för att t.ex. uppnå rörelseoskärpa i strömmande vatten.
2. Kunna använda större bländare för att få kortare skärpedjup.
(1 och 2 under såpass ljusa förhållanden att man inte kan uppnå tillräckligt långa tider/stor bländare genom att ställa ner iso.)

Gråfiltret tar alltså bort ljus och är inget självändamål för dessa bilder men hjälper som sagt om man det är för ljust för att få de tider/bländare man eftersträvar. Man kan dock uppnå samma genom att vänta tills solen går ner som i den här bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/441954.htm?set=lp

Personligen använder jag avtonade gråfilter betydligt oftare än nd-filter.

Frågorna om D70 får någon annan ge sig på. :)

/David

Aha, joo, det med graduerade och vanliga gråfilter hade jag helt klart blandat ihop, men nu fick jag ju svar på det också.. tackar! =)

Micos skrev:
En sak till jag har funderat över också är hur man egentligen knäpper 2minuters exponeringar med D70n? Nån som har koll på det? Tacksam för hjälp. / Micke

sätt på manuell och skruva tiden ett snäpp förbi 30 sekunder så kommer det att stå 'bulb' på displayen. sen öppnar du slutaren genom att trycka ner avtryckaren och håller den nere till du har exponerat så länge som du vill.
Jag har inte provat men jag hoppas att detta går att göra med IR-avtryckaren för att minska på vibrationerna i kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto