Annons

gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

nelirotger

Aktiv medlem
jag vill fota längre slutartider, o skall köpa en fjärrutlösare där jag kan ha längre slutartider. men vet att det kan bli risk för att himlen blir helt överexponerad om slutartiden är för lång- eftersom himlen är ju så pass ljus (tex solnedlångar). fick höra att jag skall använda gråfilter till detta. jag har kollat runt o förstår inte riktigt, vilket skall man ha? gråfilter heter väl inte "gråfilter" egentligen, eller? ND något? för när jag oxå kollat runt i fotoaffärer på nätet så hittar jag inget vid namn gråfilter. sen står det nd4, nd6, nd8 osv, blir förvirad. snälla hjälp, jag är så dålig på sånt här!
/elin
 
ND är gråfilter, ND står för neutral density och siffran anger hur mycket ljus den släpper igenom.
ND2 släpper igenom 50%, ND4 25%, ND8 12,5% osv.. Dessa mörkar ner hela bilden till skillnad mot avtonade gråfilter som bara mörkar ner en del av bilden (t.ex en ljus himmel för att matcha en mörkare förgrund)
 
Här är en illustration över Cokins lösning där du har en filterhållare framför objektivet. Filtret går att skjuta i höjdled beroende på hur stor del av himlen man komponerar in i bildem. Olika adaptrar kan användas för att använda samma lösning på flera objektivdiametrar.
 
Helt riktigt, det är en viss tröghet så att filtret går att skjuta upp resp. ner så man kan placera det jämns med horisont eller dyligt.

Filtren finns i olika styrkor som nämnts ( ND4 ND6 ND8.. ) men även soft eller hard. De softa har en mjuk övergång till helt klart, de hårda har en direkt övergång till helt klart.
Går även att använda fler filter samtidigt.

Man får vara försiktig när man använder filtren tillsammans med mycket vidvinkel.Annars får man med filterhållaren på bilden, och det vill man ju icke :)
 
Man kan lika gärna strunta i hållaren och hålla filtret med handen - tycker jag är betydligt smidigare! (köp min hållare vettja..)

Per
 
Per skrev:
Man kan lika gärna strunta i hållaren och hålla filtret med handen - tycker jag är betydligt smidigare! (köp min hållare vettja..)

Per
Hur gör du då?
Även om jag använder stativ så behöver jag tre händer.
En hand för avtryckaren.
En för filtret.
Och den tredje handen för nedbländningsknappen (skärpedjupskontrollen). Utan att använda den ser jag inte i sökaren var gränsen mellan grått och klart hamnar. Det gör jag knappt ändå med Cokins filter med sin mjuka övergång, Skall byta till HighTechs filter med hård övergång.

Fast nu ville ju Elin få längre slutartider. Då brukar man använda enfärgade gråfilter. Såna finns som man skruvar i objektivets filtergänga som andra filter. Finns olika mörkt grå som Staffan skrev. ND8 använder jag. Det ger tre steg längre slutartid. T ex får man 1/4 s i stället för 1/30 sek.

Olle
 
Olle skrev:
Hur gör du då?
Även om jag använder stativ så behöver jag tre händer.
En hand för avtryckaren.
En för filtret.
Och den tredje handen för nedbländningsknappen (skärpedjupskontrollen). Utan att använda den ser jag inte i sökaren var gränsen mellan grått och klart hamnar. Det gör jag knappt ändå med Cokins filter med sin mjuka övergång, Skall byta till HighTechs filter med hård övergång.

Fast nu ville ju Elin få längre slutartider. Då brukar man använda enfärgade gråfilter. Såna finns som man skruvar i objektivets filtergänga som andra filter. Finns olika mörkt grå som Staffan skrev. ND8 använder jag. Det ger tre steg längre slutartid. T ex får man 1/4 s i stället för 1/30 sek.

Olle
Du behöver inte en tredje hand, du behöver en ny kamera :p Jag sköter bländare, slutartid, avtryckare, EV, ljusmätningsmetod, en extra funktionsknapp och nedbländning. Allt detta med högerhanden :p

För att vara lite mer seriös så är gråfilter mycket trevliga. Jag äger två vanliga runda som man skruvar på objektivet. Inget extra krångel med hållare och grejer.
 
det där med filterhållare framför objektivet så riktigt speciellt ut, och lite dyrt, med rätt så smart lösning. men det med att hela bilden blir mörkare om man har ett vanligt gråfilter lät inte så skoj, förstör inte det den delen som inte är himmel?
så fort det är saker till kameran mm och det står en massa med bokstäver o siffror så blir jag helt förvirrad, vet nästan aldrig vad dessa står för.
 
nelirotger skrev:
men det med att hela bilden blir mörkare om man har ett vanligt gråfilter lät inte så skoj, förstör inte det den delen som inte är himmel?

Var det inte det du ville? Du ville ju ha längre slutartider, skrev du. Det är precis vad du får om du använder ett gråfilter. Om det är bara himlen du vill tona ner, ska du använda ett filter med gradvis toning: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=310595

Per.
 
Robin Gyllander skrev:
HDR kanske är något annars?

Så här skrev vår frågare: "så fort det är saker till kameran mm och det står en massa med bokstäver o siffror så blir jag helt förvirrad, vet nästan aldrig vad dessa står för."

Det är nog på sin plats att du förklarar vad HDR är och hur det fungerar, Robin.

Per.
 
nelirotger skrev:
det där med filterhållare framför objektivet så riktigt speciellt ut, och lite dyrt, med rätt så smart lösning. men det med att hela bilden blir mörkare om man har ett vanligt gråfilter lät inte så skoj, förstör inte det den delen som inte är himmel?
så fort det är saker till kameran mm och det står en massa med bokstäver o siffror så blir jag helt förvirrad, vet nästan aldrig vad dessa står för.

Precis! Vanliga gråfilter passar bäst då det är ok att allt i bilden tappar lika mycket ljus. Exempelvis om man vill använda längre slutartider för att fånga en fontäns vattenflöde men inte överexponera bilden.

Graduerade gråfilter verkar nog ända vara det du söker om du inte vill att marken i bilden ska sota igen bara för att himlen ska bli rätt.

Det är lite dyrt med Cokins lösning men kanske också ger möjlighet till lite mer kreativt fotograferande.

Visst kan man bli förvirrad. En siffra i sig säger ju absolut ingenting om man inte kan vet dess innebörd. Men tänk vad bildad du uppfattas när du väl klurat ut det ;)
 
perstromgren skrev:
Så här skrev vår frågare: "så fort det är saker till kameran mm och det står en massa med bokstäver o siffror så blir jag helt förvirrad, vet nästan aldrig vad dessa står för."

Det är nog på sin plats att du förklarar vad HDR är och hur det fungerar, Robin.

Per.
Man tar en massa exponeringar av samma motiv stativ behövs om man inte kör bracketing. Och alla bilder exponeras olika typ från en halv sekund till 1/4000 sedan slänger man in dem i valfritt hdr program och sedan har man en bild som ser ut så här.
 
det jag undrar är:
om man tar ett kort på en solnedgång tex så brukar det var mest ljus i mitten av bilden ungefär, där solen är. Med ett mjukt tonat så blir ju solen ändå ljust. Med ett med skarp kant blir det ju samma sak.

Eller är det så att det bara är de ljusa delarna som blir mörkare när man använder filter?

Föstod ni vad jag menade? :)

Förgrunden är ju ofta mörkare och ofta även själva himlen o molnen. Men solen är ljusare.

Finns det filter med bara en rad på lr nått sånt?
 
nelirotger skrev:
det där med filterhållare framför objektivet så riktigt speciellt ut, och lite dyrt, med rätt så smart lösning. men det med att hela bilden blir mörkare om man har ett vanligt gråfilter lät inte så skoj, förstör inte det den delen som inte är himmel?
så fort det är saker till kameran mm och det står en massa med bokstäver o siffror så blir jag helt förvirrad, vet nästan aldrig vad dessa står för.

Bilden blir inte mörkare, exponeringstiden blir längre för att få samma ljusmässiga exponering, möjligtvis hinner högkontrastmässiga ljuskällor i bilden överexponeras mer på längre tid då.
Men den som använder ett ND-filter, tonat eller heltäckande, gör det ju för att få en viss effekt och vet förhoppningsvis vad det gör med bilden och söker nåt visst med det.

Ett tonat ND-filter skulle jag rekommendera mer än ett heltäckande om du fotar mycket landskap.

Prova att underexponera ett eller två steg med exponeringskompensation på din kamera i bländarprioritet och fokusera såsom du brukar så får du se hur kontrast och liv i himmel kommer fram. Nackdelen är att allt under horisonten blir underexponerat/mörkt, det är där ett tonat ND-filter är användbart.
Många duktiga landskapsfotografer använder tonade ND-filter.
Tonade runda filter kan du ofta rotera, om du har t.ex en bergskam som går diagonalt vid horisonten.

Ett heltäckande använder du mer när du t.ex fotar nedåt mot rinnande vatten innan skymning, och himmel kanske inte är med alls, för att få längre slutartid och mjukare vatten.

Men få först koll på hur exponering på din kamera förhåller sig till vad DU vill fota, och anpassa sen filterköp efter dig. Filter ska inte användas innan du har maxat din potential efter vad du kan göra med alla inställningar i kameran, förhållande mellan bländare, slutartid, vart du låter kameran väga exponeringen i bilden osv.
 
Chewbacca skrev:
det jag undrar är:
om man tar ett kort på en solnedgång tex så brukar det var mest ljus i mitten av bilden ungefär, där solen är. Med ett mjukt tonat så blir ju solen ändå ljust. Med ett med skarp kant blir det ju samma sak.

Eller är det så att det bara är de ljusa delarna som blir mörkare när man använder filter?

Föstod ni vad jag menade? :)

Förgrunden är ju ofta mörkare och ofta även själva himlen o molnen. Men solen är ljusare.

Finns det filter med bara en rad på lr nått sånt?

Det finns "graduated" filter i alla möjliga utformningar. Men då pratar vi inte endast ND-filter. Du kan köpa filter som har olika färgtoner som även stjäl ljus som ligger gradvis utjämnat i mitten, som en rand i mitten eller uppifrån och ner, som även går att rotera för att få det i nederkant eller där du vill.

HDR är lite av en modegrej just nu som jag personligen tror folk kommer tröttna på. Det ger en lite plastig och kontrastlös känsla. Det finns dock vissa som bemästrar tekniken och får naturtrogna resultat där man inte ser tekniken genom effekten.
HDR tycker jag är katastrofalt för t.ex bilder med vatten i rörelse eller annat i rörelse.

Sen kan man ju använda HDR för att skapa just plastiga cartoonbilder, och då är det just det man gör. Bara en fråga om personlig smak.

Jag personligen fascineras mer av en bild där ingen reagerar "ja där har han gjort så, ställt blixten där o softat därifrån, använt HDR eller nån annan teknik".
En teknik som många använder som oftare ger ett mer naturtroget och ljusmässigt/exponeringsmässigt fulländat resultat är att ta två exponeringar, en exponering för marken och en för himlen, sen väva samman bilderna med t.ex lagermasker i photoshop.
Om det är hyfsat ljus när du fotar är det inte ens säkert att du behöver ett stativ för bra resultat på korta slutartider och med gaffling.
 
Chewbacca skrev:
hur sitter det fast på undersidan? ser ju ut att kunna trilla ur?

Den klämmer om måtten är riktiga,så det är ingen risk att den ramlar ut,och själva filterhållaren är fastskruvad i gängningen på objektivfronten.
 
Robin Gyllander Larsson skrev:
Man tar en massa exponeringar av samma motiv stativ behövs om man inte kör bracketing. Och alla bilder exponeras olika typ från en halv sekund till 1/4000 sedan slänger man in dem i valfritt hdr program och sedan har man en bild som ser ut så här.
Du får nog läsa på HDR Robin - och kolla resultatet
 

Bilagor

  • screensnapz.jpg
    screensnapz.jpg
    66.3 KB · Visningar: 204
ANNONS
Götaplatsens Foto