Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grånade glasplåtar, vad gör jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

pertoyra

Medlem
Vid en utstädning av mina morföräldrars sommarställe så hittade jag ett par glasplåtar med familjebilder. Min mor trodde att de var hennes morfar som tagit dessa bilder så de har alltså några år på nacken.

Jag har försökt skanna in dessa på min (billiga) Canon flatbädsskanner men problemet med dem är att glaset har blivit gråaktigt. Vad kan göra göra åt detta? Som jag förstått det är det någon utfällning från glaset.

De har varit enskilt förpackade i tunna plåtfodral med tyginsida.

Fredrik Calabrese skrev:
Kan vara så att din scanner inte klarar av negativ eller genomskinliga orginal.

Har den en fack för negativ under det vanliga glaset?

Nja, egentligen inte, den klarar negativ men endast i vanligt småformat :) Men ska prova på skolans scannrar istället, dessa har negativfack. Men faktumet att glasen är gråa kvarstår ju dessvärre.

Om det grå sitter på "glassidan" och inte på "filmsidan" så kan du kanske torka av glaset försiktigt. Om du sen har tillgång till en bra digitalkamera med macro-möjligheter så går det förvånandsvärt bra att fotografera av dom stora glasplåtarna om du placerar dom ett ljusbord. Du kan då vända filmsidan uppåt. På så sätt påverkar inte den grå hinnan kontrasten så mycket. Bilden kan sen vändas i datorn. Om det grå sitter på filmsidan är det nog svårt att göra något åt det. Tekniken att fotografera av glasplåten kan ändå användas. Justering av kontrast och ljus kan sen utföras i datorn. Spar bara originalfilen.

En systemkamera med macrooptik ger bäst resultat men det går bra med en enklare kamera också. Har du ingen egen kan du kanske be någon bekant om hjälp.

;-) //Lars

Om det är riktigt viktiga bilder som man vill ha så hade jag hört med André-muséet i Gränna.

De har skannat om de gamla negativen i ngn slags 3D skanning eller skiktskanning av glasplåtar och fått fram information som inte tidigare har synts.

Det kostar knappast ngt att fråga.

Hej

På glassidan kan du torka bort grånaden med fosorsyra.
sedan kan du göra kontaktkopior av bilderna.
Därefter öppnar sig alla möjligheter med dator etc.

Calle

Tack för alla svar! Ursäkta att jag inte återkommit själv. Ska prova era tips och funkar det inte så återkommer jag ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto