Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grön tmax framkallare

Produkter
(logga in för att koppla)

Fordprefect

Ny medlem
Hej
Fundering: framkallaren tmax blev illgrön efter senaste rullens framkallning. (Nära yesflaskans färg som stod bredvid.j
Jag är helt ny på att framkalla filmer. Trots detta har jag faktiskt fått till 3 st rullar som är helt ok.
Jag har blandat 1 liter brukslösning och häller tillbaka i samma flaska efter användandet. Film 1 och 2 (fomapan 100, 135) funkade helt ok. Efter film nr 3 som var en fomapan 400, 120 blev framkallaren som sagt illgrön. Filmen verkar ändå ok framkallad. Är detta normalt eller ska tmax bara användas för engångsbruk? Etiketten på flaskan tycker jag säger att den kan återanvändas.
Med vänlig hälsning, Ola
 

henpe

Aktiv medlem
De flesta filmer har ett sk ljusgårdsskikt (anti halation layer) som skall förhindra ljusspridning och "halos" kring starka ljuspunkter i motivet. Detta lager löses upp under framkallningen och färgar framkallaren.

Själv brukar jag sällan återanvända framkallaren. Om man gör det måste man hålla noga koll på dess kapacitet.

Mvh
Henrik
 

Fordprefect

Ny medlem
Tack för svaret.
Då skulle det kunna vara normalt att få en färgning av framkallaren. Men, det är nog som du säger bäst att använda framkallaren en gång bara. Jag ska testa en 135 film igen få se hur den blir med yes-färgen. :)
Med vänlig hälsning, Ola
 

alf109

Aktiv medlem
Det kan bli olika mycket och olika färger av olika filmer. När jag plåtade mycket med fuji neopan 400 blev alltid framkallaren rosa. Men jag har alltid kört engångslösning, anledningen är att framkallaren förbrukas och när jag kör engångs så vet jag att resultatet alltid blir likadant och slipper hålla på med att ända framkallningstider.
 

Fordprefect

Ny medlem
Ok, jag kommer också köra engångs i fortsättningen. Jag är som sagt ny på området men även hört andra talat om att det är bäst att köra engångs. Samtidigt står det på flaskan att den kan återanvändas, bl.a. först efter 4 filmer ska tiderna justeras. I början är det ju lite experiment. Tack så mycket för tipsen.
 
ANNONS