Annons

Grönt färgstick

Produkter
(logga in för att koppla)

sewi

Aktiv medlem
Möjligen hör denna fråga hemma i kategorin färghantering, men jag försöker här först.

Mina bilder har plötsligt fått ett grönt färgstick då jag laddar upp dem på datorn. Det har alltså skett en klar förändring, utan att jag har ändrat några som helst inställningar. På kamerans LCD-skärm är bilderna fortfarande ok. Färgsticket är knappt märkbart i vissa bilder, i andra kan det vara kraftigt, speciellt gul färg blir blek, livlös och grönaktigt.

Jag fotar RAW med Nikon D300 och laddar upp bilderna på PC i Bridge CS4.

Tacksam för svar.

Ett tillägg

När jag öppnar en folder i Bridge är tumnaglarna "rätt" färg ca en sekund, sedan minskar färgmättnaden och grönsticket framträder!??

När du öppnar en ny folder i Bridge visar denna först den inbäddade tumnagelbilden (en liten jpeg), efter en liten stund byts bilden mot en annan tumnagel skapad direkt utifrån rådatat. Skillnaderna i färg beror därför både på att Kameran (jpeg) och Adobe har olika uppfattning om hur bilden skall tolkas, och dina gällande inställningar i Camera Raw.

Får du färgstick ligger det nära till hands att du har ändrat defaultvärdet för vitbalansen i Camera Raw.

ANNONS
Götaplatsens Foto