Annons

Gripen av uppgraderingsdjävulen

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Typ 35/2.0 eller 28/1.8 menar du?
Ja, och jag tror att Sigma har ett 35mm-objektiv som kan vara värt att titta på också.

Det känns om att ett 24/2.8 vore lite onödigt, då jag redan har ett 17-55/2.8.
Om det bara är för brännvidden så är det nog riktigt, men ett EF-S 24mm f/2.8 STM är rejält mycket mindre och lättare än ditt zoomobjektiv så det kan också vara en anledning att skaffa det. Lite större bildvinkel än 28mm, men rätt användbar vinkel tycker jag.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
När jag nu ändå är uppriktig, så kan jag ju säga att det är min sambo som verkar ha det större intresset för fotografering, och jag låter gärna henne sköta kameran. Därmed inte sagt att jag inte blir väldigt nöjd de gånger jag lyckas ta en bild som blir bra, så förhoppningsvis så kommer även jag att fastna lite mer framöver.
Ja, det låter onekligen som att du har ett prylorienterat förhållande till foto om det är din sambo som står för det största intresset samt använder kameran - och du vill uppgradera den :)

Å andra sidan är prylintresse inget konstigt eller fel. Det har sannolikt funnits sedan det första fotografiet togs, även om det är extremt mycket tydligare nu i ett snabbt digitalt samhälle. Man övertalas (antingen av sig själv eller från sin omgivning) att man "måste" uppgradera för att hänga med.

Då brukar även sådana här trådar dyka upp med jämna mellanrum. Utrustning vs fotokonst. Hög-ISO och DR vs old school fotografering. Tyvärr går det inte sällan troll i många av trådarna och dom spårar ur efter ett tag.

Om du planerat köpa något (kamera, objektiv) så återkommer frågan vad det är som inte blir så bra med det ni har. Du skriver att bristerna ligger hos er. Men vet ni vad bristerna är? Handlar det om teknisk kvalité (dålig skärpa, brusigt)? Komposition? Motiv? Färg? Ljus? Efterbehandling?

Delar din sambo uppfattningen om att bilderna inte blir så bra?
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Ouch! Den tog...

Jag bör väl för säkerhets skull också nämna att det är enbart jag som dreglar efter nyare och bättre saker. Min sambo är (än så länge) lyckligt ovetande om den här tråden.
Hej

Haha, jag ska inte säga att jag inte lider av GAS. Dock tror jag inte på bättre bilder enbart mha dyrare utrustning, det kan faktiskt vara det omvända. Jag provade på att skaffa enklare spegellöst med bara fasta gluggar, beggat, billigt på blocket och jag tycker nog att fotandet har blivit både roligare och bättre/snyggare bilder. Jag har dock behållt tungkameran, DSLR. Vägen till bättre bilder behöver nödvändigtvis inte gå via dyrare grejer utan helt enkelt ANDRA grejer, som kanske lockar fram en ådra man inte trodde sig besitta. Jag önskar så här i backspegeln att jag köpt en "komplett" uppsättning fasta objektiv för länge sedan, då jag inser att det verkligen, iaf för egen del, ligger en del sanning i att man lär sig fota genom att inte använda zoomobjektivet som nybörjare. Vad som är bättre bilder för mig är ju inte samma sak som för näste man utan förstås beroende på vad man själv "jagar" för typ av objekt/motiv.
 

larsborg

Aktiv medlem
Ouch! Den tog...

Jag bör väl för säkerhets skull också nämna att det är enbart jag som dreglar efter nyare och bättre saker. Min sambo är (än så länge) lyckligt ovetande om den här tråden.
Så har det alltid varit, kvinnor i alla åldrar, de är mycket sällan samlare av "leksaker". Spenderar sina stålar på kläder/skor istället! :) :)
 

control87th

Aktiv medlem
Beror som sagt på vad du är ute efter men något som inte är alltför dyrt och som kan ge bra bilder med egenskaper ni inte kan få med nuvarande utrustning är ett objektiv med större bländare än 2.8. Ex EF 85/18 USM ger er möjlighet till bilder med signifikant kortare skärpedjup och mer bokeh effekt än med 17-55/2.8 och 70-200/4
 

Visom

Aktiv medlem
Mitt tips är att låna några olika objektiv för att se vilken typ av foto du kan få med andra objektiv. Något med stor bländare (åtminstone 1.8) och något makro. Eventuellt vidvinkel eller långt tele, men jag tror du redan vet om det är av intresse. Eventuellt låna en FF för att se hur den skiljer sig. Dock vill jag säga att 7D i många avseenden är bättre än vissa FFalternativ, FF är inte alltid bättre.

Men som många andra sagt innan så tror jag inte det är utrustningen det hänger på. Ge dig ut på några olika äventyr och fota en massa olika saker - sport, landskap, gatufoto, porträtt, byggnader, natur, fester, bilar, fåglar, hundar, studiofoto etc. Finns det någon genre du gillar? Uppgradera inom det området. (Med brasklappen att inom vissa områden har du redan väldigt bra utrustning och det kommer att bli dyrt att få något bättre.)

Känner du att du har fastnat i utvecklingen kanske några onlinekurser kan ta dig vidare. Moderskeppet och andra siter har breda utbud som tipsar hur man kommer vidare inom olika områden.
 

FransGlans

Aktiv medlem
om du bara har 17-55 som iofsig e grym så skulle iaf jag skaffat ett fast ljusstarkt objektiv till. när jag körde på crop sensor och just då med 17-55 så hade jag sigma 30mm 1.4 som komplement. denna blir ju en 50a med croo faktorn och skapar mkt trevliga inomhus och kvällsbilder. finns för runt 2000beg.
mvh gg
 

apersson850

Aktiv medlem
Du bor lite väl långt bort, såvida inte första resan ska gå till södra Sverige, förstås.
I så fall kunde du ju titta förbi och låna nåt annat, som du kanske inte har, en stund, så kommer du genast att inse antingen att det inte alls är prylarna du behöver eller att du genast bör råna en bank, för du behöver hur många prylar som helst.

Själv tycker jag att många andra tar bilder som ser bättre ut än mina. Men jag vet hur mina prylar fungerar rent tekniskt, så det är inte där det brister. Prylar har jag också så det borde räcka.

Men eftersom jag är tekniskt intresserad så tar jag i alla fall hellre halvdana bilder med en 1DX än med en telefon...
 

hne

Aktiv medlem
De första 10000 bilderna är de sämsta, som Cartier-Bresson sa. Fast han hade inte en kamera som matade 5-10 bilder i sekunden, så idag borde nog siffran justeras till 100000. Lär dig beskriva vad du gillar i andra bilder så tror jag du kan få ett försprång.
 

Bengf

Aktiv medlem
Eftersom detta har utvecklat sig till en tråd då man kan komma med bekännelser, vill jag bikta mig: Det mediokra resultat jag lyckas uppnå med min utrustning (D800E, CZ Dist.15/2,8, CZ Dist. 28/2,0, CZ MP 50/2,0 och CZ MP 100/2,0) plus div. filter, stativ mm mm beror inte på att utrustningen är dålig på något sätt, utan det handlar om framförallt bristande komposition och brist på tekniskt kunnande. Det enda sättet att utveckla sig som fotograf är att helt enkelt utveckla sig på de områden bilderna brister i kvalité och det kunnandet kan man näppeligen köpa sig till, utan det handlar om (i mitt fall) att öva,öva och öva ännu mer samt att läsa, läsa och läsa ännu mer. Att titta mycket på bilder hjälper naturligtvis till, men det kompenserar inte de egna tillkortakommandena. Vissa är naturbegåvningar och har det väldigt lätt för sig. Andra som jag, har tyvärr inte begåvats på det sättet.

Man får inte glömma bort att själva fotograferandet är bara en liten del av det hela, sedan kommer efterarbetet och för att efterarbetet skall bli bra, måste man veta vad man vill uppnå vid själva fotoögonblicket, vad är det jag vill förmedla. Så, att köpa nya prylar och tro att man blir en bättre fotograf är bara att lura sig själv, men det är klart, fotohandlarna och producenterna gnuggar händer. Själv har jag ibland funderat i banorna om jag skulle komplettera med ytterligare gluggar i andra brännvidder, men jag har (turligt nog) än så länge landat i slutsatsen att jag klarar mig (med god marginal) med det jag har och borde istället koncentrera mig på att krama ut det bästa ur det istället.

Trots att jag har haft min kamera i snart tre år, hittar jag fortfarande nya funktioner som jag inte visste fanns. Delvis beroende på brist på tid och engagemang, upplever att fotandet kommer i stå i längre och kortare perioder. Att tro man kan kompensera genom att köpa nya grejor är som sagt bara självbedrägeri.

Men som sagt och avslutningsvis; Att köpa ny utrustning är bara att lura dig själv, det kommer inte att utveckla ditt fotograferande, utan du kommer bara att ta samma "mediokra" bilder som tidigare, med den enda skillnaden att det sker med en dyrare utrustning.

My 5 cents.

Lycka till !!

Uppskattar din ärlighet och självinsikt, tror att många kan känna igen sig, men är för stolta att erkänna, alla kan inte bli någon Capra eller Sven Nyqvist. Du skriver vad som troligtvis krävs för att förkovra sig och bara det är en fin och ödmjuk start, vi kan alla bli bättre, och väldigt få kommer ens nära dom stora elefanterna, det hindrar dock inte att man utveckla sig och bli en god fotograf som passar för en själv.

Sedan kan man diskutera i det oändliga vad som räknas som en bra bild eller ej, halvdåliga snabba bilder kan betyda jättemycket som minnesbilder och blir bara mer och mer värdefulla över tid. Stora fotografer har ofta ett makalöst tålamod av väntan och lägger ner mycket jobb på förberedelser. och sedan en utrustning som man kan lita på i alla väder.

//Bengt.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Gå en fotokurs. Delta i workshoppar. Ljus och komposition är viktigare än prylarna. Fota helt manuellt utan automatik för att förstå tekniken. Kostar max 1 tusenlapp. Funkar det inte sen, lär inte nya prylar hjälpa heller.
 

Bengf

Aktiv medlem
Inte så enkelt med dyr kontra billig kamera, jpeg-bilder går att skruva till mustiga färger och bra skärpa, en utskriven A4 bild av olika kameror dyra som billiga har satt många på fel spår vid blindtester, även om man berättar vilka kameror som deltagit i testen, så har man gissat fel.

Mamman med flera barn blir nöjd bara dom är med och är hyggligt skarpa, kompositionen kan vara tokig, medans ett ansikts uttryck som uttrycker glädje betyder mera. Vem bedömer vad som är bra och som betyder något för den enskilde individen.

En Prokamera uppskattar man nog mycket mera när alla bitarna faller på plats, och intresset har ökat. man får nog inte förledas tro att man köpt en trolleri maskin för att kameran är dyr eller är av kändare märke. men visst ökar utsikterna till bättre bilder med en Prokamera, bara man är intresserad.

Kan vara jobbigt om kompisen har en enkel kamera och man själv en värsting kamera, då kan man bli nervös när man jämför bilder, där kommer man med en tungviktskamera och maffigt objektiv med stort motljusskydd av fingertyp, omgivningen förväntar sig bilder av Brutus Östlings klass.


//Bengt.
 

Måns H

Aktiv medlem
Köp bok

En fotoinvestering jag har haft stor glädje av är Göran Segeholms bok Konsten att ta vinnande bilder. Titeln är lite missvisande, undertiteln "Inspirationsbok" stämmer desto bättre.

Det finns många bra böcker men just denna har hållit mitt intresse i gång och breddat det.

(Prylar: En tillräckligt bra kamera är förstås bättre än en sämre. Men "tillräckligt bra" räcker väldigt, väldigt långt. Och dina prylar verkar vara OK om du inte har speciella önskemål - jag snöade t ex in på regnbågar och halo och skaffade en extremt vidvinklig fisheyelins för att fånga hela härligheterna. Och det är kul att testa nåt annat ibland, hittade en veteranlins på Myrorna för 150 kronor som jag använt mycket.)
 
ANNONS