Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grunbdläggande bildbehandling för digitalfotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joflopp

Aktiv medlem
Jag har nu kompletterat min analoga utrustning med ett digitalt kamerahus, ett 7D för att vara exakt. Nu undrar jag vad som räknas som grundläggande bildbehandling inom digitalfotografin. Vad kan man tänkas behöva göra innan man lämnar bilderna till utskrift eller tryck?

Har sökt lite på forumet men inte lyckats hitta någon bra sammanställning. Fyll på med idéer vad ni anser är ett minimum av efterbehandling och var man kan hitta information om hur man går till väga i exempelvis Photoshop eller Gimp.

Beroende av hur ambitiös du är så finns det förstås olika vägar. Men jag tycker alltid en bok är en trygg start.

* Photoshop CS för digitalfotografer - Scott Kelby, är en bra början.

Lite djupare finns förstås oxå:

* Photoshop CS: restaurering & retuschering - Katrin Eismann

Billigast är de på Adlibris.se

Fler boktips/recensioner på min webbplats: http://www.moderskeppet.se/bocker.asp

Beror lite på nivån och hur mycket kontroll du vill ha.

För enklare bilder kan du plåta jpg och låta automatiken hos labben köra på fullt ut. Det blir ofta mer hyffsat än om man pillar litegrann och inte riktigt har god koll.

Vill du har me kontroll så är det iaf några saker som nästan alla bilder går igenom.

Crop (Beskärning)
Levels/Curves (Nivåer/kurvor)
USM (skärpning med oskarp mask).

Ska man sedan ha verkligen full kontroll så krävs dock att man lär sig hur färgprofiler fungerar, hur mycket skärpa man ska lägga beroende på bildstorlek och typ av bild, foto/tryck/etc.
Det bästa råmaterialet får du om du utgår från RAW-filer, framkallar dessa till AdobeRGB i 16bit, behandlar dessa för att slutligen konvertera ner dem till 8bit-srgb(om det är till vanligt fotolabb det ska skickas).

ANNONS
Götaplatsens Foto