Annons

Guide för max utskriftsstorlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

Edetun

Medlem
Tack för alla svar. Har ni inga mer konstruktiva tips på min huvudfråga så är jag nöjd med de konkreta förslag jag redan har fått.
 

sb12

Aktiv medlem
En grej du kan testa är att lägga på lite grain mellan varje interpolering. Om du gör det i små steg i taget alltså. Brukar fungera bra för att dölja pixlar och artefakter som uppstår när du förstorar. Grain kan också öka upplevelsen av skärpa i bilden även om detaljrikedomen minskar.
 

Edetun

Medlem
En grej du kan testa är att lägga på lite grain mellan varje interpolering. Om du gör det i små steg i taget alltså. Brukar fungera bra för att dölja pixlar och artefakter som uppstår när du förstorar. Grain kan också öka upplevelsen av skärpa i bilden även om detaljrikedomen minskar.

Tack, det var nytt för mig. Ska absolut tänka på det!
 

martinator

Aktiv medlem
Hej, jag har en teknisk fråga när det kommer till kamerans upplösning och max utskriftsstorlek.
Min kamera är en Canon Eos R, den har fullformats (småbilds) senor, 30 megapixel, så en fil fotad i raw, med 300 ppi ger mig måtten B:6720p H:4480p eller B:57cm H:38 cm, i originalstorlek.

Min fråga är vad jag kan printa i för maxstorlek med dessa förutsättningar? Skrivaren är en storformatsskrivare. Jag undrar alltså om det är möjligt att göra en utskrift på ca 2*3 meter eller 3*4 (4,5) meter i en tillräckligt bra utskriftskvalitet för att kunna användas till en utställning, där det en kan räkna med betraktningsavstånd på ca 2-3 m? Hur gör jag och skulle siffrorna se ut i sådana fall? Kan jag bara ändra storleken i PS? Eller är inte tekniken tillräckligt kraftfull?

Det som ska fotas är installationer gjorda av grenar/kvistar arrangerade i olika former, uppspikade mot en vit vägg. Kommer såklart använda ett lågt iso, med stativ, ev med studioblixtar för att kontrollera ljuset helt.

Svår fråga å svara på jag vet, men jag uppskattar ett försök.
Tack på förhand!
Linda
Det beror betraktningsavståndet... En fasadvepa kräver sällan mer än 15-20 dpi:s upplösning och då får du en vepa på 11x7 meter. Det finns inget svar på din fråga.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det beror betraktningsavståndet... En fasadvepa kräver sällan mer än 15-20 dpi:s upplösning och då får du en vepa på 11x7 meter. Det finns inget svar på din fråga.
Om du hade följt med i tråden kanske du hade upptäckt att betraktningsavståndet diskuterats, och att det verkar som att hon vill att man ska kunna gå nära för att se detaljer
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har en fråga som följer trådens ämne s a s. Jag har en kraftigt beskuren bild på ett par tigrar som jag tog i Bardia nationalpark (Nepal) nu i höstas, men tyvärr hade jag bara en 70 - 200 till mitt förfogande och avståndet till tigrarna var 100-150 meter, (kanske lika bra det ?)

Nåväl, jag har redigerat bilden och försökt att beskära den så stor som möjligt, utan att tigrarna blir som knappnålshuvuden och kvar blir 2,1 Mb @ 300 dpi. Frågan är; Hur stor utskrift bör/kan man göra med denna informationen/storleken på bilden, utan att den "går sönder" om man betraktar den på normalt betrakningsavstånd, om någon tror sig ha svar på frågan.
 

bildsten

Aktiv medlem
Det är ju svårt att ens gissa då vi inte vet vilket pixelmått bilden har.
Ett enkelt tips är att sänka upplösningen till 254 ppi och sedan stryka de två sista siffrorna i pixlarna så får du ett mått i cm på en bild i god kvalité om du skärper bilden omsorgsfullt före utskrift.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det är ju svårt att ens gissa då vi inte vet vilket pixelmått bilden har.
Förstår det. Gjorde en ny redigering för att få lite mer pixlar utan att tigrarna blir som knappnålshuvuden (även om det är nära, men med rätt förstoring kanske det ändå går att se tigrarna). Nåväl, dimensionerna är som följer; 2416 x 1499, 3,9 MB @ 300 dpi, 24 bitar.

Utifrån vad du skriver kan man då (ev.) skriva ut en bild som är ~ 24*14 cm med bra utskriftskvalité (eller något större, om man följer ditt förslag till punkt och pricka).
 

UlfHan

Aktiv medlem
Det handlar ju om kvaliten på pixlarna också. Om den är bra kan man ta t.ex. Topaz Gigapixel AI och öka upplösningen. Det fungerar ibland förvånansvärt bra.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Förstår det. Gjorde en ny redigering för att få lite mer pixlar utan att tigrarna blir som knappnålshuvuden (även om det är nära, men med rätt förstoring kanske det ändå går att se tigrarna). Nåväl, dimensionerna är som följer; 2416 x 1499, 3,9 MB @ 300 dpi, 24 bitar.

Utifrån vad du skriver kan man då (ev.) skriva ut en bild som är ~ 24*14 cm med bra utskriftskvalité (eller något större, om man följer ditt förslag till punkt och pricka).
En digital bild har varken ppi/dpi/lpi.
En digital bild har bara pixlar, en upplösning.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
En digital bild har varken ppi/dpi/lpi.
En digital bild har bara pixlar, en upplösning.
Må så vara, men dessa siffror är inget jag hittat på själv, utan det är hämtat under fliken information i Windows fotovisare. Oaktat vilket så är dimensionerna 2416×1499 pixlar, så en utskrift i 24×14 cm i fullgod kvalité borde vara möjlig, som sagt !?
 

bildsten

Aktiv medlem
Som sagt ovan så har det betydelse hur originalet ser ut med avseende på brus och skärpa.

Du kan ju prova endera av de här förslagen. Det är sådana jag själv använder ibland.

Sänk upplösningen till omkring 200 ppi. Det behövs efterskärpning, mer om det nedan.

Sampla upp bilden till 150%. Även här behövs efterskärpning.

Skärp i ett nytt lager och använd blandningsläge för att begränsa skärpningen i de mörka partierna där bruset finns samt begränsa i de ljusa partierna för att undvika ljus halo kring vissa objekt. Jag antar att du har tillgång till Photoshop, det här funkar även i väldigt gamla versioner.
Allmänt så kan man skärpa lite hårdare för utskrift än vad som ser bra ut på skärmen.
Du får avgöra själv om det duger. I båda fallen blir bilden nästan A4.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Borde vara jämförbart med bildskärmens storlek/upplösning/avstånd:
Man kan lägga in upplösning och storlek.
Skillnaden mot utskrift är att man får en ljusare bild (om inte utskriften flödar i ljus)
 
ANNONS