Annons

Gyllenne snittet och fotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

David97

Medlem
Denna fråga vänder sig främst till de mest erfarna här.

Jag gör ett gymnasiearbete om gyllene snittets roll i fotografi (och vad som anses vackert)

Jag anser att det inte är något man direkt kan ha som en regel (då regler är till för att brytas)

Men att man ska förstå och ha det i åtanke, vad som gör en vacker och symmetrisk/ lugn och behaglig bild.

Till saken; så tänkte jag göra en kvalitativ studie och interviewa professionella fotografer om lite frågeställningar, hur tar man bäst kontakt med dessa fotografer?

Försöker man bara kontakta bra fotografer eller borde man gå igenom nån form av fotoinstutuition (lik nån fotografi högskola? )

Snälla, Lite tips skulle uppskattas, klaga inte för mycket på mig. Jag har jobbigt som det är :/

Denna fråga vänder sig främst till de mest erfarna här.

Jag gör ett gymnasiearbete om gyllene snittets roll i fotografi (och vad som anses vackert)

Jag anser att det inte är något man direkt kan ha som en regel (då regler är till för att brytas)

Men att man ska förstå och ha det i åtanke, vad som gör en vacker och symmetrisk/ lugn och behaglig bild.

Till saken; så tänkte jag göra en kvalitativ studie och interviewa professionella fotografer om lite frågeställningar, hur tar man bäst kontakt med dessa fotografer?

Försöker man bara kontakta bra fotografer eller borde man gå igenom nån form av fotoinstutuition (lik nån fotografi högskola? )

Snälla, Lite tips skulle uppskattas, klaga inte för mycket på mig. Jag har jobbigt som det är :/

Hett ämne, det här kan bli en intressant tråd eftersom det är risk för mycket tyckande och få fakta, inget illa om det, komposition handlar mycket om tycke och smak och gyllene snittet...är ett (genom)snitt som de flesta gillar.

Jag kan dock bjuda på två statistiska fakta:

- En kompis fick ett liknande uppdrag, att utröna om gyllene snittet verkligen gjorde bilder mer behagliga att titta på. Hon gjorde blindtester och de bilder där gyllene snittet följdes (på samma motiv) vann lätt.

- De som säljer bilder på bildbyråerna märker att om gyllene snittet följs säljer bilderna mer.

Min rekommendation är fota det som du tycker är snyggt komponerat men när du tvekar, följ regeln. Komposition är ett mycket större område än bara gyllene snittet, kul ämne du fått!

Hur kontakta fotografer? Du har just gjort det. Plus, välj några här vars bilder du gillar om du vill prata mer.

Fotografer är människor. Många driver eget företag. Skicka förfrågan direkt som Ola föreslår. Och han har ju nästan också sagt att han ställer upp på intervju :).
Använd kontaktfunktionen på respektive persons profilsida.
I övrigt kan du ju i värsta fall få ett nej på frågan, eller för många ja.

Själv är jag inte tillräckligt duktig på kompodition och teori därom. Annars hade jag ställt upp.

Petter...

Frågan är väl om de bästa bilderna är just symmetriska, lugna och behagliga.

Litet utkast av frågeställningar,

Bryter moderna fotografer medvetet mot regeln?
I så fall, hur?
Och varför?
Vad är lagom mycket kaos?
Vad är vackert?
Hur ska ett bra fotografi se ut?

Men ja. Däremot anser jag att det i vissa fall facktiskt är lugna, vissa fall behagliga.. Beror vilket humör betraktaren är på och vad fotografen vill förmedla.

Men jag har kommit till insikten att gyllene snittet kan användas mycket bättre än rule of thirds (då det enbart är en vägledning som säger att du ska på ett ungefär förskjuta punkterna lite åt sidan.)

Ha även i åtanke att gymnasiearbetet ska vara förståligt även för nån som aldrig sett ett fotografi eller en tavla ;)

I så fall, hur?
Och varför?
Vad är vackert?

Men ja. Däremot anser jag att det i vissa fall facktiskt är lugna, vissa fall behagliga.. Beror vilket humör betraktaren är på och vad fotografen vill förmedla.

Men jag har kommit till insikten att gyllene snittet kan användas mycket bättre än rule of thirds (då det enbart är en vägledning som säger att du ska på ett ungefär förskjuta punkterna lite åt sidan.)

Ha även i åtanke att gymnasiearbetet ska vara förståligt även för nån som aldrig sett ett fotografi eller en tavla ;)

Till att börja med så är det ingen regel utan snarare...en gemensam uppfattning om vad som funkar bra för de flesta.

Så det finns inget, "varför man bryter mot regeln" utan snarare "varför man följer den" och det tog jag redan upp ovan. Och det gäller inte bara foto utan all design. Kolla på wiki...det är ett rätt väl uttömt ämne.

De övriga frågorna överlämnar jag med varm hand till övriga.

Rule-of-thirds är samma princip som gyllene snittet. Det är inte exakt. Tex placerar man ett huvud som är 20% av bilden spelar utsträckingen i bilden jätteroll, att då placera något exakt 33% från en kant är meningslöst..det blir magkänsla.

tror det bästa blir att följa alla regler som finns, för då blir det kaos men ändå inte.
här är några linjer jag försöker att jobba med när jag skapar.

Bilagor

• guidelinjer.jpg
    guidelinjer.jpg
    36.2 KB · Visningar: 63

I så fall, hur?
Och varför?
Vad är vackert?

Fråga 2 är överflödig.
1 har du ett ja, nej eller kanske -svar.
Man kan inte sen fråga hur man bryter emot den eftersom svaret givetvis är att man inte följer regeln.
De sista 3 frågorna bör du relatera till den du intervjuar.
Vad är lagom mycket kaos för dig?
Vad är vackert för dig?
Hur ska ett bra fotografi se ut enligt dig?

Sen är de sista frågorna lite väl öppna för att kunna skapa ngn slags statistik.
kanske kan du vrida sista frågan till ngt liknande :
Vilka element innehåller ett bra fotografi enligt dig?

Fråga 2 är överflödig.
1 har du ett ja, nej eller kanske -svar.
Man kan inte sen fråga hur man bryter emot den eftersom svaret givetvis är att man inte följer regeln.
De sista 3 frågorna bör du relatera till den du intervjuar.
Vad är lagom mycket kaos för dig?
Vad är vackert för dig?
Hur ska ett bra fotografi se ut enligt dig?

Sen är de sista frågorna lite väl öppna för att kunna skapa ngn slags statistik.
kanske kan du vrida sista frågan till ngt liknande :
Vilka element innehåller ett bra fotografi enligt dig?

Jo, ska utveckla det lite bättre när jag känner jag får tid :)

Rule-of-thirds är samma princip som gyllene snittet. Det är inte exakt. Tex placerar man ett huvud som är 20% av bilden spelar utsträckingen i bilden jätteroll, att då placera något exakt 33% från en kant är meningslöst..det blir magkänsla.

Jag håller fulständigt med och det är främst i street och i landskap det är som allra mest använt.

Men slutsatsen ``allt handlar om magkänsla´´ blir ett lite sämmre gymnasiearbete :/

http://jakegarn.com/the-rule-of-thirds/

Jag bör nog se några större fotografers förhållningssätt till reglerna.
Men var ska jag hitta de? (förlåt alla här, men jag känner större intresse av de som lockar majoriteten av folks intressse.

Följande skrev jag samma dag som jag kom på ämnet.
Sen dess har jag inte direkt kommit nånvart. Ha ett överseende med att det är ett utkast. men hur ska jag utveckla detta?

Det ska sitta i ögat och ryggmärgen vad som gör motivet rättvisst and jusst, det ligger i förmågan att se det vackra, inte följa en mattematisk formel, Utan känslan i att tänka i ``tomrumm´´ action viloställe för betraktaren, center of attention, känslor och så vidare, men det är viktigt att fånga känslan,

Gyllenne snittet är ett sätt att tänka, inte en regel. Den ska förstås och brytas för att förstärka bilden. Liksom linjer i bakgrunden, störande skräp å liknande, det blir en helhet som sticker ut. Man lägger inte märke till det perfekta, man lägger märke till det som på ett perfekt bryter reglerna för att förstärka motivets känslor.

Ögonblick rinner snabbt förbi om man tänker för mycket. Och stirrar sig blind på bestämda regler så missar man lätt det vackra i det udda.

Men man ska ha i åtanke och lära sig uppskatta den vackra symetrin, men det är så mycket annat. och de bästa bilderna följer inga regler. Utan gör det som är nytt men ändå meningsfullt och vackert och jusst, men med det avklartat så måste man förstå vad som är lugnt, symetriskt och vackert för att förstå vad man ska utgå ifrån för att göra tvärrt om eller likadant i vissa fall.

Ibland vill man skapa en känsla av lugn symetri, men den som bara gör det förstår minst av alla

http://jakegarn.com/the-rule-of-thirds/

Jag bör nog se några större fotografers förhållningssätt till reglerna.
Men var ska jag hitta de? (förlåt alla här, men jag känner större intresse av de som lockar majoriteten av folks intressse.

Följande skrev jag samma dag som jag kom på ämnet.
Sen dess har jag inte direkt kommit nånvart. Ha ett överseende med att det är ett utkast. men hur ska jag utveckla detta?

Det ska sitta i ögat och ryggmärgen vad som gör motivet rättvisst and jusst, det ligger i förmågan att se det vackra, inte följa en mattematisk formel, Utan känslan i att tänka i ``tomrumm´´ action viloställe för betraktaren, center of attention, känslor och så vidare, men det är viktigt att fånga känslan,

Gyllenne snittet är ett sätt att tänka, inte en regel. Den ska förstås och brytas för att förstärka bilden. Liksom linjer i bakgrunden, störande skräp å liknande, det blir en helhet som sticker ut. Man lägger inte märke till det perfekta, man lägger märke till det som på ett perfekt bryter reglerna för att förstärka motivets känslor.

Ögonblick rinner snabbt förbi om man tänker för mycket. Och stirrar sig blind på bestämda regler så missar man lätt det vackra i det udda.

Men man ska ha i åtanke och lära sig uppskatta den vackra symetrin, men det är så mycket annat. och de bästa bilderna följer inga regler. Utan gör det som är nytt men ändå meningsfullt och vackert och jusst, men med det avklartat så måste man förstå vad som är lugnt, symetriskt och vackert för att förstå vad man ska utgå ifrån för att göra tvärrt om eller likadant i vissa fall.

Ibland vill man skapa en känsla av lugn symetri, men den som bara gör det förstår minst av alla

Ska vi hjälpa dig skriva uppsatsen också? :)

Läs på om komposition, internet är fullt av bra källor.

ANNONS
Götaplatsens Foto