Annons

Hästhagar

Produkter
(logga in för att koppla)

Adde

Aktiv medlem
Kan man klampa inn i en häst hage för att fotto lite på närmare håll. Eller skulle de vara jätte fel? Tog nämligen några hästa bilder:
hästföl 1 hästföl 2

Fast jag kom inte tillräkligt nära, så jag var tvungen att beskära ganska mycket vilket inte är kul. Hur som hällst skulle de vara ett grovt klavertramp att smita inn och ta lite bilder. Är hästar med föl farliga/aggresiva?

Skulle du kliva in till min häst skulle du vara glad om det bara var hästen som ger dig en känga.
GIVETVIS går man ALDRIG in till andras djur utan att fråga om lov.
Och JA alla djur med ungar är potentiellt farliga.

Sto med föl är inte vad jag upplevt under mina år med hästar särskillt aggressiva. Visst är dom på sin vakt, men närmar man sig lugnt och med en pose som är "ihopakrupen" med lugna rörelser och lugn andning så är det nog inga problem. Är Du rädd så kommer hästen att veta det på långt avstånd eftersom hästar har ett bra luktsinne. Däremot anser jag att du skall fråga hästägarna först om det är okej att gå in i deras hagar, till deras hästar. Dels är det bra för hästägaren att veta vad hästen blir utsatt för, dels för din egen säkerhet, det kan ju vara så att hästen har varit med om något särskillt som Du inte vet och kommer att reagera negativt på Dina förehavanden. Och dessutom är det god ton att fråga först.

gundj skrev:
Skulle du kliva in till min häst skulle du vara glad om det bara var hästen som ger dig en känga.

Man behöver inte SKRIKA när någon ställer en vanlig fråga.
Som jag tolkar den så har han ännu inte varit inne i hagen, och då är det ju lungt.

Det är inte alldeles ovanligt att folk blir sparkade av hästar. Blir man det så är det illa. Det kan vara adjöss..

Stå kvar vid stängslet i stället. Om hästen vill så kommer den närmare.

gundj skrev:

Enligt allemansrätten, som inte är någon lag men en allmänt vedertagen praxis, är det tillåtet att passera genom beteshagar om man är noga med att stänga grindar efter sig.

Visst, det är alltid bäst att fråga om lov, inte tal om annat. Men markägare/djurägare har inte rätt att utan vidare förbjuda någon att vistas där.

Jag är hästtjejj och jag skulle aldrig ens fundera på att gå in i någon annans hage utan att fråga om lov!

Inte bara det att man inte vet hur hästen agerar, dessutom så skulle jag fråga den som klampade in vad faan dom gjorde med hästarna? Det är ungefär som att du har en bäbis i trädgården och någon går in där och börjar hålla på...

Här är det ju inte fråga om att passera hagen utan att söka kontakt med o närma sig hästarna.
Det är mycket olämpligt och inte i enlighet med någon allemansrätt.

Det kallas att betona inte skrika, fast det beror ju på hur känslig man är som person, ursäkta om du tog illa vid dig.

Jag är inte skolad i netikett, men jag tror att betonar gör man så här och SKRIKER GÖR MAN SÅ HÄR.

Och nej jag tog inte illa vid mig eftersom det inte var riktat till mig, och hade inte tagit illa vid mig annars heller.

Tyckte bara synd om Adde.

För övrigt så tycker jag att ni har rätt, man frågar innan man går in och det trodde ju även Adde så allting är väl frid och fröjd.

Betonar gör man lämpligtvis genom att understryka ordet du vill betona. Att skriva med stora bokstäver är allmänt vedertaget som att skrika.

Jag är uppväxt med hästar, och har sett många dumma turister som har klampat in i vår hage och siktat på vår Nordsvensk med sina pocket kameror...Problemet är bara att han är skit skraj för allt du håller upp emmot honom. Tror inte att han skulle uppskatta om nån klampade in med en stor kamera, och börja smattra blixtar på honom. Han har sprungit igenom el-stängslet för mindre.

Det största problemet är att många hästar vill ha ögonkontakt, och det är ju lite svårt om du håller en kamera framför ansiktet.
Prata med ägaren först.

Hästar´s instinkt vid fara är att fly, inte slåss. Men om du hamnar mellan sto´t och fölet och sto´s tror att du hotar fölet så ligger du risigt till.

Fredrik H skrev:
Jag är inte skolad i netikett, men jag tror att betonar gör man så här och SKRIKER GÖR MAN SÅ HÄR.
Det här rör knappast fotografi så jag ska fatta mig kort.

Ta nu inte åt dig men understrykningar är av ondo i nästan alla typografiska sammanhang. Då är det bättre att markera text med en fet stil eller med en kursiv stil (den kursiva stilen anses som den ''finare'' av de två).

Som sag, jag är inte skolad i netikett men du har säkert rätt. Dock tror jag fortfarande att stora bokstäver innebär skrika.

Enligt allemansrätten är det faktiskt okej att vistas i hagar inte enbart att passera. Det är dock inte tillåtet att göra upp eld eller att campa utan markinnehavarens medgivande.

Dock är hästar stora djur och till råga på allt väldigt snabba. Jag skulle inte gå in till ett nyfött föl eftersom det är en ny situation för hästarna och då kan de vara extra nervösa. Jag har faktiskt råkat ut för att jag passerade en hage när stot precis höll på att föla. Först letade jag rätt på ägaren, sedan sprang jag och hämtade kameran.

Mvh
Maverick

Helena skrev:
Fel forum för den diskussionen va? :)
Tycker INTE att det är fel sätt att betona då :)

Fortsätt inte diskussionen då !
Och det är redan konstaterat att det är fel enligt alla konstens regler, oavsett vad du tycker.
Dessutom är detta inte den första tråden som tar en annan vändning än den ursprungliga, sånt händer varje dag.

Fredrik H skrev:

Fortsätt inte diskussionen då !
Och det är redan konstaterat att det är fel enligt alla konstens regler, oavsett vad du tycker.
Dessutom är detta inte den första tråden som tar en annan vändning än den ursprungliga, sånt händer varje dag.

Jag hör vad du säger!

ANNONS
Götaplatsens Foto