Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hårddiskpriser skjuter i höjden

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
På grund av översvämningarna i Thailand(?) har hårddiskpriserna tredubblats senaste veckan.
Den hårddisk jag köpte senast (en WD 2TB) för 699kr kostar nu 2050kr.
Copyswedes avgift (som inte gäller interna diskar) är försumbar jämfört med detta.
Övriga fabrikat som inte tillverkas i Thailand, som t.ex Samsung hänger med i prisutvecklingen som styrs, som vanligt, av tillgång och efterfrågan.

Har köpt 3 st 2 TB diskar i år, så jag kan vänta till det torkar upp i Thailand innan jag köper nästa. Sjukt egentligen, 500 GB diskar samlas på hög, som växelmynt ungefär.

Ojdå, måtte väl vara tillfällig brist som gör detta?
Är också glad att man köpte 2+1 TB á 499:- + 599:- för ett par månader se'n, men som sagt, nästa gång det är dags bör priserna gått ned/stabiliserat sig på normal nivå, vad den nu är...
/A.

Oj, jag köpte diskar från CdOn som anlände i torsdags. De kostade då 669:- resp. 629:- (intern 2tb och extern 2tb), idag söndag kostar de 1490:- och 1099:-!
Jag läste att priserna var på väg upp och snabbade mig med en beställning men att det skulle gå så snabbt trodde jag inte.

Sen passar ju butikerna på att slå mynt av bristen och höja priserna på de som finns i lager tänkta att säljas till ett lågt pris. En katastrof kan man ju alltid göra sig en hacka på. ( ironi )
Själv passade jag på att inhandla när priserna var låga så jag har två st 2TB "på lager".
Jag tror att många väntar med inköp av HD tills produktionen är igång igen och priserna går ner till gamla nivåer.

ANNONS
Götaplatsens Foto