** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Högre kontrast i bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
Kalle Hoppe skrev:
Tri-X400 / TmaX 100 Tmax framk., stop och Fix
Röd lampa
Ilford Multigrade RC
Ilford framk, Tmax fix och stop

Du har väl inte lampan på när du laddar dosan? Filmen måste hanteras i totalt mörker. När dosan väl är laddad kan du tända det vanliga ljuset.

Edit: ser nu att du mycket väl kan mena att lampan bara används vid kopieringen. Bra i så fall...
 
Jag förstår inte riktigt varför alla kommer med massa konstiga funderingar, för mig känns det ganska uppenbart att problemet ligger i att han belyser alla bilder efter samma tid.
Du måste ändra tiden på exponeringen, detta pga att ljusförhållandet inte är det samma från bild till bild såvidare du inte fotat i studio där du har full kontroll över ljussättningen.
Sedan så bör du kanske köpa en filtersatts som några nämnt här för att justera kontrasten, detta gör du efter att du gjort en test kopia med "normal filter" dvs 2ans filter för att få fram rätt exponering.
En filtersatts kostar typ 200-300kr, det är billigare än att köpa en ny förstorings apparat.
Dom tider jag och alla jag vet kör när det gäller framk/stop/fix/skölj så är det 2min/30sek/4min/10min plus minus lite.
 
Ja jag undrar det samma. Jag undrade om han belyste allting lika lång tid, han undrade att inte ska man väl göra testremsor för alla bilderna?

Det är väl självklart, byter du negruta så måste du göra ny testremsa. Det finns ingen universal tid, den ändras beroende mellan bild och bild.

/Henri
 
Jag hittade felet!
Det hade inget med belysningatider, filmframkallning eller kopiaframk. Det var något så pass trivialt som en massa damm på objektivet. Maskinen hade stått så länge oanvänd att det hade kommit in damm även om den hade haft skyddsplast. så efter en ordentlig rengöring så funkar allt prima :D
 
Jag ska köpa en fokuskop/ariskop för att få fram skärpan ordentligt. jag har kollat på Scoponet 20X (585:) och LPL's fokuskop(245:). Det skiljer 340:- mellan dom hos Photax. Vilken tyker ni jag ska köpa, är det värt att ha 20X förstoring för 340 mer eller klarar man sig på 8X som LPL har?
 
För sjutton köp ingen ny!

Det dräller av enkla modeller beg.

Bättre modeller är dyrare, drygt 2000 kr nya och svåra att hitta beg.

Den enda bra JAG känner till är PEAKs, men det finns säkert flera.

Räcker det inte med att anv. ögat?
 
ANNONS