Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höjd på stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

dahlgren

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa mig ett stativ. Det som jag kommer använda det till är främst foton i naturen. Hur viktigt är det att stativet är högt? Räcker det med ett stativ som är 110 cm högt? Det blir ju lite smidigare att släpa på då. Givet är också att det ska kunna komma ner när marken till makrobilder.

Personligen skulle jag inte vilja ha ett stativ som är lägre än min ståhöjd (182cm) visserligen så kommer då kameran en bra bit ovan mina ögon, men det är bäst att inte använda stativet i sin högsta position då den oftast är ganska instabil där..så marginaler är alltid bra att ha.

Hoppas det hjälpte något.

Ok, nu när jag fotat med ett stativ i helgen som var ca 1 m högt så inser även jag att man måste ha något högre. Finns det höga stativ som även kan komma nära marken? Måste ju kunna fota blommor med makro. Är det en omöjligt kombination?

Nejdå, inte omöjligt alls. Se till att stativet är av en modell som kan gå ner i spagat bara så kommer du ner på marknivå.

Funderar på ett stativ konstruerat som en självstående stege vore att föredra. Det går då att både klättra upp och ta bilder fråm luften och dels få ett stabilt stativ för långa slutartider.

jimh skrev:
Se till att stativet är av en modell som kan gå ner i spagat bara så kommer du ner på marknivå.
Ett alternativ för stativ som inte kan gå ner i spagat är att vända på "mittstolpen" (röret med huvudet som kameran sitter på). Betydligt krångligare, men man kommer ännu närmare marken.

kaw skrev:
Ett alternativ för stativ som inte kan gå ner i spagat är att vända på "mittstolpen" (röret med huvudet som kameran sitter på). Betydligt krångligare, men man kommer ännu närmare marken.

En annan metod är att ha med sig en såndär spade som miltären kallar för verktyget opch gräva en grop för stativet. Kan ju vara lite jobbigt i asfalt o dyl markbeläggning i o f.

/Roland som tänkte högt...

Borde väl inte vara så svårt att fixa en stabil montering av kulleden direkt på stegen.

Gr.

ANNONS
Götaplatsens Foto