Annons

Ha kameran på hojen, dvs, hur känslig är den för vibrationer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoztic

Aktiv medlem
Tja!

Jag älskar att köra hoj, och tar gärna hojen när jag ska ut och fota, eller ska ut på semester. Normalt sett har jag alltid ryggsäck, men det är ju både tungt och lite otympligt ibland, så jag klurar på att ha kameran i nån väska på hojen. Men en hoj vibrerar ju, och tankväskan har dessutom magneter i botten. Hur känslig är en DSLR och objektiv för vibrationer och magnetism? Nu har jag en 7D, och Sigma 70-200/f2.8 och Canon 100-400L oftast.

Kika på Touratech, de har kopiösa mängder olika väskor, mest för offroadtouring och BMW/KTM, men deras grejer passar ofta på många andra hojar än den de är avsedda för!

Jag hade en väska på pakethållaren som egentligen var för en BMW R1200GS, men den verkade vara väldigt universal! Bor du i närheten av Lidköping kan jag rekommendera att du ta en sväng dit och tittar!

Förresten, du är med på Sporthoj också eller? Tycker jag känner igen nicket :)

När det kommer till magneter vet jag inte, men vibrationerna från en hoj måste ju en modern kamera klara tycker jag! Lägg den på något mjukt dessutom, så måste de ju försvinna totalt...

Skojig rubrik!
Jag har ett objektiv som något lossnat i, utan hojåkande, så det är nog mer tur/otur än att det skakar lite som är grejen.

Kika på Touratech, de har kopiösa mängder olika väskor, mest för offroadtouring och BMW/KTM, men deras grejer passar ofta på många andra hojar än den de är avsedda för!

Jag hade en väska på pakethållaren som egentligen var för en BMW R1200GS, men den verkade vara väldigt universal! Bor du i närheten av Lidköping kan jag rekommendera att du ta en sväng dit och tittar!

Förresten, du är med på Sporthoj också eller? Tycker jag känner igen nicket :)

När det kommer till magneter vet jag inte, men vibrationerna från en hoj måste ju en modern kamera klara tycker jag! Lägg den på något mjukt dessutom, så måste de ju försvinna totalt...
Jo, fast Touratech har ju som sagt nästan bara grejer för offroadtourers, jag har ju en Gixxer 750... :) Pakethållare är det också klent med, så tanken va att kameran skulle ligga i tankväskan, men som sagt, det vibrerar ju en del där... Det är ju mest spegeln och slutaren jag oroar mig för, och objektiven då så klart.

Å japp, jag finns på Sporthoj också :)

Skojig rubrik!
Jag har ett objektiv som något lossnat i, utan hojåkande, så det är nog mer tur/otur än att det skakar lite som är grejen.
Fast det rör sig en hel del, dels är det ju fina vibrationer konstant, och alla skador i vägen fortplantar sig mycket värre på en sporthoj än tex i en bil :(

Jag har kört långa sträckor med fotoutrustning i tankväska, senast från Göteborg, upp genom Norge, över Lofoten till Riksgränsen och ner hela E45 hem. Jag hade inte ens en tanke på att kameran inte skulle klara det. Stundtals var det riktigt dålig väg, t ex 52 km vägarbete i Lappland :) /FW

ANNONS
Götaplatsens Foto