Annons

Handla begagnat från Japan

Produkter
(logga in för att koppla)

dr_gbg

Ny medlem
Hej,

är det någon som har erfarenhet av att köpa begagnad kamera från Japan? Jag har lagt märke till att vissa modeller som kan vara svåra att hitta här finns att köpa därifrån på tex Ebay. Vad får man betala i slutändan? Blir det moms och tull utöver det man betalar för vara och frakt?

Mvh

På det mesta är det ingen tull, men du kommer troligtvis behöva betala kemikalieskatt som ligger på 164 kr per kilo(tak på 451 kr). Den specas oftast som tull på fakturan men är inte tull i sig.

Sedan är det moms som då är 25%. Som Tony är inne på så sätts moms avgiften på varan plus frakten, dvs det du betalat.

Du kommer även få en hanteringsavgift, oftast från Postnord, den brukar vara ungefär 100 kr.

På en billig produkt blir kemikalieskatten och hanteringsavgiften ganska kännbara. Men de avgifterna är desamma på en dyr och en billig kamera så på något med mer värde blir de 2-300 kronorna det bruka bli mer försumbara.

Om du importerar ett kamerahus från Japan så bör du vara aktsam på att ibland så är språkalternativen spärrade på de och det är inte säkert att du kan få något annat språk än japanska på den. Går ju använda kameran ändå såklart men det blir helt klart bökigare om man inte råkar kunna läsa japanska. Min Olympus hade inte det problemet men jag har sett flera Sony där det varit så.

ANNONS
Götaplatsens Foto