Annons

Har ärvt några Nikonobjektiv, behöver ett kamerahus.

Produkter
(logga in för att koppla)

m00ndancer

Aktiv medlem
Hej,

Jag har just "ärvt" min mors gamla utrustning, hon har fyllt 67 och kan inte hantera en system kamera och linserna har legat i en fotoväska i några år.

Det är en F801 med följande linser:

AF Nikkor 85/1.8
AF Nikkor 35-70/2.8D
AF Nikkor 180/2.8 ED
AF Nikkor 28/2.8
samt AF Nikkor 28-80/3.3-5.6G från min gamla F65.

Jag undrar vilket hus som kan vara lämpligt? D90, D7000, D300? Jag har inte råd med mera än c:a 10.000:- Jag är inte riktigt säker på hur bra linserna är. De var ganska bra då F4 var bland det häftigaste man kunde äga men det är ju ett tag sen.

I dag har jag en Casio EX-F1, en kamera som är "annourlunda" men funkar bra så länge det finns tillräckligt med ljus. Den kan en del som ingen annan kamera kan men har ett stort fel.
Så fort du kliver över ISO400 så brusar den sanslöst :( Inomhus så är den hemsk.

Några råd?

Hans Brauer

Objektiven fungerar med alla tre kamerahusen, det är mer en fråga om hur mycket du vill betala och vad du prioriterar.

D7000 ger klart bäst ren bildkvalité medan D300s och D90 ger samma bildkvalité i stort sett. D300s är mest avancerad och har bäst hus med gott om direktknappar till olika funktioner. D7000 ligger inte långt efter men har mindre grepp och färre knappar och D90 har plasthus och mindre grepp.

De kameror du tar upp är bra allihop. D7000 är nyast och rimligen bäst om du inte behöver det mer solida huset mm i D300(s). D90 är i princip en enkare variant av D300 med i huvudsak plast i huset. Det enda du ska se till är att du håller dig till kameror med autofokusmotor i huset, vilket alla av dessa har. Skaffar du en utan så får du fokusera de objektiv du räknar upp manuellt.

Av objektiven du räknar upp är 85/1,8 och 180/2,8 mycket fina objektiv som säljs än idag med små modifikationer. 35-70/2,8 vet jag inte så mycket om, men den är säkert ok då det är en gammal proffsoptik. Dock blir brännviddsomfånget väldigt tråkigt om du inte köper en kamera med småbildssensor (=dyrare än 10 kkr). 28:an vågar jag inte säga så mycket om, men jag har fått intrycket av att den är ganska medioker för att vara fast optik.

Det är fina gluggar allihop som kommer bäst till sin rätt på en ff som exempelvis D700. Om du inte har för bråttom så kommer du förr eller senare att hitta en fin begagnad D700 för 10000 kr, eller under.

/K

Tack för alla svar, då var det väl bara och vänta lite då... och göra en funderings runda till.
Casion duger ju till en del saker i alla fall.
Det borde bli en del prisförändringar när nästa generation Nikon kommer ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto