Annons

Hasselblad blixtfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

mekelund

Aktiv medlem
Jag har lånat en Hasselblad 500c med C-optik. Jag knäppte en halv rulle med enbart blixtljus där alla blixtbilder blev oexponerade. Jag misstänker att det har att göra med den lilla spaken på objektivet med lägena M och X (om jag minns rätt).
Hur skall den stå, och var har den för uppgift?

/Magnus

Den skall stå "i mitten" på bokstaven "X", "M" är för en lampblixt som inte finns längre och "V" är självutlösaren.
Det är också viktigt (=nödvändigt) att du ansluter blixtkontakten i uttaget på OBJEKTIVET, inte i synkuttaget på kamerahuset!!
Det uttaget kan du glömma helt, det får en viss sorts lampblixtar att synka på bakre "ridån" i kamerahuset.
Lycka till
Us

Följdfråga....

På vilken "ridå"(om uttrycket tillåts) synkar blixten?
Jag vet, man kan ju prova, men det kanske finns någon som vet på rak arm.
Går det på något sätt att få den att synka på bakre ridån?
/Magnus

Re: Följdfråga....

mekelund skrev:
På vilken "ridå"(om uttrycket tillåts) synkar blixten?
Jag vet, man kan ju prova, men det kanske finns någon som vet på rak arm.
Går det på något sätt att få den att synka på bakre ridån?
/Magnus
Var den synkar beror sonm jag ovan sagt på vilket uttag du använder.
Du skall använda det på objektivet om du har elektronblixt eller lampor av M-typ (vilket du inte har om du inte kom över några på 70-talet).
Den synkroniserar på slutaren och inget annat.
Uttaget på huset synkroniserar på de skyddsluckor som sitter längst bak i kamerahuset.
Det var kanskke fel av mig att använda ordet ridå här eftersom det tydligen kunde missförstås.
Vid avtryck är det de luckorna som öppnar först-alltså före centralslutaren.
Har du en gammal typ av blixtlampor -vilket du inte har - hade de så lång tändtid att de brann när slutaren öppnades.
En modern blixt har slocknat för länge sedan när slutaren öppnas om du använder det uttaget.
Det har ingenting som helst att göra med att synka på bakre ridån som man talar om med moderna småbildskameror där slutaren består av två delar och de snabba slutartiderna egentligen bara regleras med avståndet mellan dessa båda.
Gör som jag skrev i förra inlägget. Annars får du en ny uppsättning svarta bilder.
Us

Re: Re: Följdfråga....

Sonnaren skrev:
Det var kanskke fel av mig att använda ordet ridå här eftersom det tydligen kunde missförstås.

Nädå det var inte fel, jag förstod precis vad du menade.
Det jag undrade var om det fanns någon möjlighet att få samma effekter som med småbild med lång exponeringstid i kombination med blixtsynk på bakre ridån? Alltså "fartränderna" på rätt sida om det rörliga objektet objektet.
/Magnus

Inte som jag känner till. Men är du händig med lödkolven och har bra kunskaper i elektronik borde det ju vara möjligt att tota ihop någon krets som tänder blixten med fördröjning. Fördröjningen torde man nog få ställa in manuellt.
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto