Annons

Hej Canon fotografer - är det någon här som tänker köpa nya EF 24-70mm f/2.8L II?

Produkter
(logga in för att koppla)

tender7

Aktiv medlem
Hej Canon fotografer - är det någon här som tänker köpa nya EF 24-70mm f/2.8L II?
(eller kanske ni känner för att prioritera ett nytt kamera hus istället (Canon EOS 5D Mark III ( 1Dx)?

Saknar brännvidder mellan 24 och 70 mm!

Skulle vara kul att få ta del av era tankar kring nykomligen Canon EF 24-70mm, f/2.8 USM Version II!

Vänliga hälsningar

Carl

24-70II är säkerligen ett kanonobjektiv, men det kan knappast mäta sig med Canons vassaste primes (24II, 35, 135 etc). Jag kör 24/1.4II på min 5D2 och kommer fortsätta med det objektivet på 5D3 som dyker upp inom kort. Ibland vore det skönt med en zoom men personligen föredrar jag nog att skaffa antingen efterföljaren till 35L eller efterföljaren till 50L.

Once you go prime you never go back... eller nått.

24-70II är säkerligen ett kanonobjektiv, men det kan knappast mäta sig med Canons vassaste primes (24II, 35, 135 etc). Jag kör 24/1.4II på min 5D2 och kommer fortsätta med det objektivet på 5D3 som dyker upp inom kort. Ibland vore det skönt med en zoom men personligen föredrar jag nog att skaffa antingen efterföljaren till 35L eller efterföljaren till 50L.

Instämmer (5D2, 35L, 85/1.4, 135L - och ett par zoomar som oftast ligger i väskan)

Jag köpte "gamla" 24-70 för snart två år sedan. Den får nog hänga med tio år till innan jag börjar fundera på en ersättare - tror jag.

Min nästa glugg blir nog en TiltShift.
Mitt nästa hus blir nog ett 5D mk III.

Petter ...

Nu ska visserligen nya 24-70 vara riktigt bra dom har gjort frontringen större för att få bra kantskärpa vilket dom tydligen lyckats med. Det som är helgalet med nya är att den är nästan lika dyr som 70-200 s,8 is II o produktions mässigt så kan det aldrig kosta lika mycket att tillverka nya 24-70 som en klart större 70-200 med is. Men canon är kanske smarta dom vet att många har väntat länge på nya o passar på att ta betalt. Jag håller på o säljer bort alla canon grejer nu o kommer bara att köra Nikon nu. Det var ett par saker som fick mig att göra det. För det första så har Nikon betydligt bättre service än canon, canon har börjat ta grymt mycket betalt för optiken om man jämför med Nikon. Sedan så ligger nog canon efter i sensor utvecklingen o om det syns eller ej vet jag inte för jag har inte kunnat jämföra ännu. Inte för att jag står o faller för ett dyrare pris (min första dslr var canon 1ds) utan varför ska man betala mer om man inte får något extra för pengarna?

Jag blir inte sugen, har den befintliga 24-70 och den är så bra att jag inte ser någon vits med att byta ut den.

Nu ska visserligen nya 24-70 vara riktigt bra dom har gjort frontringen större för att få bra kantskärpa vilket dom tydligen lyckats med. Det som är helgalet med nya är att den är nästan lika dyr som 70-200 s,8 is II o produktions mässigt så kan det aldrig kosta lika mycket att tillverka nya 24-70 som en klart större 70-200 med is. Men canon är kanske smarta dom vet att många har väntat länge på nya o passar på att ta betalt. Jag håller på o säljer bort alla canon grejer nu o kommer bara att köra Nikon nu. Det var ett par saker som fick mig att göra det. För det första så har Nikon betydligt bättre service än canon, canon har börjat ta grymt mycket betalt för optiken om man jämför med Nikon. Sedan så ligger nog canon efter i sensor utvecklingen o om det syns eller ej vet jag inte för jag har inte kunnat jämföra ännu. Inte för att jag står o faller för ett dyrare pris (min första dslr var canon 1ds) utan varför ska man betala mer om man inte får något extra för pengarna?

Den kommer garanterat att sjunka mycket i pris precis som 70-200/f2,8 IS II gjorde när den väl hittade till butikerna....den hade också ett grymt högt riktpris men det verkliga butikspriset blev aldrig i närheten av det priset....sen va den nuvarande versionen av 24-70 inte mycket billigare när den kom för ca 10 år sedan.
Om Canons MTF-siffror stämmer så kommer den nya 24-70 blir riktigt skarp...troligtvis den bästa 24-70.

Överlag tycker jag inte Canons optik är dyrare...det dom är dyrare på är dom nya supertelen som knappt går att få tag på i dagsläget...priserna kommer garanterat att sjunka även på dessa när tillgängligheten blivit bättre och dom funnits på marknaden ett tag.

Sant men vem vet...tills nästa generations sensorer så kanske Canon är i fatt /på samma nivå eller så kanske dom helt enkelt låter någon annan(tex Sony) står för tillverkningen av sensorer i framtiden...o vad är det som säger att Nikon inte höjer sina priser i framtiden??

Efter att ha tittat på MTF-kurvor på dels det nya 24-70 II och EF35/1,4 samt EF85/1,2 II så får man kanske revidera sin syn på zoom vs. fasta objektiv. Skärpan på de nya zoom:arna är nästan ofattbart bra!
Titta bara på 135/2 jmf med nya 70-200/2,8IS Mk II...

Stämmer de publicerade MTF-kurvorna så blir krokodilen än mer svältfödd i vår!

Det blir att ha 24-70 II och 70-200 II i väskan med en 5D Mk3. Tar väl med de fasta när jag ska fota den svarta katten i kolkällaren :)

Mina fasta objektiv ser allt mindre brukartid :(

Givetvis blir det intressant med nya 24-70 men en reflektion jag har är att det måste vara svårare att få en komplex zoom att i verkligheten vid alla brännvidder och bländare att närma sig de teoretiska MTF än för en fast glugg. Att t ex få rätt fokusplan vid samtliga brännvidder måste vara oerhört svårt. Att sedan även ett perfekt inställt objektiv skulle hålla denna inställning efter längre och ibland hårdhänt professionell användning torde också vara svårare än med ett mindre komplext fast objektiv. Jag har inte gjort någon henomgång av ev diskrepans mellan teoretisk MTF via tillverkarna och uppmätt i FOTO (visserligen nya objektiv) men det vore intressant att se om zoomar i samma prisklass skiljer sig mer än fasta.

Efter att ha tittat på MTF-kurvor på dels det nya 24-70 II och EF35/1,4 samt EF85/1,2 II så får man kanske revidera sin syn på zoom vs. fasta objektiv. Skärpan på de nya zoom:arna är nästan ofattbart bra!
Titta bara på 135/2 jmf med nya 70-200/2,8IS Mk II...

Stämmer de publicerade MTF-kurvorna så blir krokodilen än mer svältfödd i vår!

Det blir att ha 24-70 II och 70-200 II i väskan med en 5D Mk3. Tar väl med de fasta när jag ska fota den svarta katten i kolkällaren :)

Mina fasta objektiv ser allt mindre brukartid :(

kör du porträtt så är 85 1,2L II svår att ersätta med en zoom för du får aldrig samma sköna bokeh med den. Hur är tex motljus egenskaperna på nya 70-200 2,8 för den gamla var rätt kass på det då var lillebror betydligt bättre 70-200 f is 4 på det området. Ingen optik är perfekt det gäller bara att hitta den med minst fel.

Visst är det så att en zoom är en kompromiss... men om nu 24-70 kommer att bli lika bra i sitt segment som nya 70-200 är så är det bara att ta fram pluskan! Tycker bilderna blir minst lika bra som med mitt 135/2, även om jag har ett bländarsteg till godo med det fasta objektivet. Och zoomen är skrämmande nära 200/2 ochså, men här finns fortfarande lite bättre mikrokontrast och bokeh från det fasta.

Självklart är 85/1,2 II ett fantastiskt objektiv, men frågan är om det är motiverad att köpa det, om nu den nya zoomen blir så underbar som vi (jag) tror? Att fota f:1,2 är ju lite speciellt :) Även om jag gillar kort skärpedjup... jag har inte råd att köpa båda :)

Jag är allt lite intresserad av detta objektiv då priserna kommit ner en aning. Som det är just nu så är det på tok för dyrt. Sedan vill man ju också se vad Tamrons motsvarighet med VC presterar, för den lär ju inte vara lika dyr heller.

/ Stolpe

Jag har flyttar inlägg om Canon och Nikons-sensorer till tråden om Canon 5D Mark III vs Nikon D800. Den här tråden handlar om Canon EF 24-70/2,8L II USM

ANNONS
Götaplatsens Foto