Annons

HJÄÄÄLP! bärbart + extra tft = dåliga färger

Produkter
(logga in för att koppla)

willeh

Aktiv medlem
Hej,

har precis köpt en extra skärm för bättre kontroll på färgerna.

Jag har installerat drivrutinen för skärmen men när jag kopplar in den så blir färgerna fantastiskt dåliga. jag har kontrollerat att upplösningen är rätt 1650x1050. färgerna blir lite bättre om jag går över från 32-bitars till 16-bitars färger vilket känns mycket märkligt...

Jag kör en bärbar dell inspiron 500m med följande grafikkort,Intel(R) 82852/82855 GM/GME Graphics Controller. Det finns t.o.m. ett speciellt läge för att sköta dubbla skärmar, "extreme graphics 2 mobile"

När jag tittar i egenskaper - inställningar , så står det klart och tydligt att den använder drivrutinen jag installerat.

Jag har väldigt svårt att tro att det inte är jag som missat något......HOPPAS någon har möjlighet att hjälpa mig!

ps. skärmen är en viewsonic vx2025wm om det kan vara till någon hjälp.... Ds.

hälsningar

WR

ta på spenderar byxorna och bege dig till närmsta mattonbutik eller välsorterad dataåterförsäljare och införskaffa en pantone huey... en skärmkalibrator... som iaf jag är väldigt nöjd med... mkt minder överasskningar när jag trycker ut bilderna nu för tiden... kostar en knapp tusing...

njaaaa.

hej!

tror inte att det handlar om ett enkelt kalibreringsfel. färgerna är riktigt usla och jag har testat skärmen med en annan bärbar dator där färgerna är helt ok...

men jag bockar för tipset och hoppas på fler kvalificerade tips!

hälsningar

wilhelm

å fan....

Har du kollat med en annan skärm på din dator då?

Så att inte helt enkelt det är nåt vaj med utgången från datorn? Kan ge mkt märkliga färg och kontrastfel om tex en lödning är riktigt kass eller om en sladd är i kläm...

btw... kör du dvi eller vga?

kontakten

smaaart! jag har nämligen för ett par år sedan haft samma problem med en annan skärm jag försökte köra externt (VGA). kanske kan vara kontakten....

ska prova en mindre skärm som garanterat ska funka med min hårdvara och se vad som händer!

Hälsningar

WR

fel i porten

hej,
efter lite telefonköande så trodde också dell support att det var fel i porten. det har förmodligen varit fel sedan jag fick den men tyvärr gäller inte garantin längre.....rackarns.

Går det att laga en VGA-port som sitter på moderbordet?! jag förmodar att felet är i någon lödning och inte i själva kontakten.....

Hälsningar

WR

så vida du inte är rackarns slängd i lödning skulle jag inte ge mig på det... det är

på dell löder de inte om porten.. utan de byter hela modulen... portarna brukar sitta på ett separat kort som sedan är sammankopplat med en flatkabel... till moderbordet hör med dell vad reservdelen skulle kunna kosta istället...

hur gammal är datorn...? du har ju två års reklamationstid för ursprungliga fel... även om dells garanti bara är ett år...

3 år gammal

hade extened garanti i 3 år men nu har det passerat sedan 4 månader....lite surt.

funderar på att köpa en stationär dator eftersom skärmen ändå redan är väldigt stationär....

tack för hjälpen, du ledde mig in på rätt spår!

wilhelm

ANNONS
Götaplatsens Foto