Annons

HJÄLP. hur skapar jag sådan kontrast?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrik_hvass

Ny medlem
HJÄLP.fråga angående kontraster i photohop?

Hej, jag skall fota några bilder med väldigt hög kontrast i, bilderna skall vara svart/vita.

Se exempel här: http://www.danielmansson.com/portfolio1/index.shtml

Jag mailade en fotograf och frågade hur han gick tillväga i photoshop för att åstakomma den effekten, jag fick följande svar:

jag ökar kontrasten stegvist. i olika delar i bilden
jag jobbar i 5-20 olika områden och ökar kontrasten,

jag använder kurvor och nivåer.
kombinationen är att fota bilden på ett visst sätt och bara förstärka det i photoshop, inte skapa kontrasten i photoshop.

Kan någon förklara för mig mer i detalj vad han menar med detta?

Ingen aning, men det var tuffa skateboardbilder, även om man inte är inne på just skateboard.

Han exponerar så att "negget" får en viss kontrast/gråskala (här har han väl sitt eget recept).
Jobbar du analogt så fotograferar du efter skuggorna och framkallar efter högljusen.. Då får du ett fint spänn i "negget".

Så i PS använder han nivåerna och kurvorna för att i etapper justera kontrasterna selektivt i olika delar av bilden. Alltså inte hela bilden på samma gång.

Bara lek med kontrastverktygen du har i ditt bildbehandlingsprogramm. Ingen vitts att ge konkreta/exakta råd.

Jag menar personligen att grunden måste finnas i "negget" för att slutresultatet skall bli bra. Man räddar sällan ett dåligt "negg" med PS..

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto