Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp önskas - D40 vs D50 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

SE6M

Aktiv medlem
Hej !
Vad är för och nackdelar med D40 resp. D50 ?
Dom är lite mer överkomliga i pris, än vad D80 är som jag helst av allt skulle vilja skaffa.

Finns det några speciella för/nackdelar med den ena eller andra modellen då man skaffar nytt från grunden ?
(har inte några andra AF-gluggar liggande sedan tidigare)
Önskar en pålitligt och bra kamera som tar bra bilder, lätt att använda och som går att köra i lite högre ASA-känslighet (jaja det heter ISO idag, jag vet, men att få en gammal hund att sitta...)

Vill inte ha så mycket brus i bilderna då jag kanske kör i 400/800/1600-läget rätt ofta.

Hur är det med autofokus mellan dessa modeller ?
Vilket kit-optik BÖR man välja om man har möjlighet ? (18-55 eller 18-70) Jag tänker på skarptecknade gluggar i det lägre prissegmentet...

Mats

SE6M skrev:
jaja det heter ISO idag, jag vet, men att få en gammal hund att sitta...
ISO och ASA är ändå samma skala, så det spelar mindre roll. Egentligen är det knasigt att kalla det för någotdera, eftersom det bara är namnen på standardiseringsorganisationerna. ISO omfattar dessutom ASA.

ISO = Internationella standardiseringsorganisationen

ASA = American standards association

...ingen av dem säger alltså egentligen nåt om skalan, fast i fotosammanhang är det ju vedertaget;-)
ISO-standarden heter dessutom ISO 5800.

ANNONS