Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp önskas...

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik-skoglow

Aktiv medlem
Hejsan, nu är det så att jag har fått förfrågan och ska nu hålla i en grundkurs i fotografering hos Medborgarskolan.

Men, eftersom jag aldrig tidigare har lärt ut någonting sådant förr så skulle jag behöva lite tips och ideér om hur man skulle kunna lägga upp en sådan kurs !?

Kursen är planerad för 7 lektioner varav 2 är dagtid och varje träff motsvarar 3,5timme.

Kom igen nu och ge mig förslag på vad man vill veta som nybörjare...


Tack på förhand!
Patrik Skoglöw
 

Bilagor

  • devilfinger.gif
    devilfinger.gif
    922 bytes · Visningar: 322
Gott, alltid en utmaning :)

Har du funderat på om kursen ska innehålla kompostion, hur kameran fungerar, hur film fungerar, hur kiselplattor fungerar, hur framkallning går till med film, resp från minnseschip, hur förstoring görs i elektroniska världen resp klassiska förstoringsappraten, färg resp svartvitt skillnader och förhållingsätt, färglära, kontrastlära, ska det vara gruppdiskusion eller föreläsning med laborationer?

Bara några tankar på vad somkan vara intressant att veta för en nybörjare som vill veta allt på en gång.

Beräkna även för en till tre raster, där en är 20 minuter och de andra av karaktären bensträckare och rökpaus.

/Roland som gärna håller låda
 
Nämen, ser man på: en kollega! Jag håller också en fotokurs för Medborgarskolan.
Till att börja med: har Medborgarskolan sagt något om vad kursen skall innehålla? Om de har sagt till dig men inte deltagarna kan du faktiskt göra lite som du själv vill. Om deltagarna fått veta något måste du ta hänsyn till vad de vill.
Mitt tips är att du ägnar första träffen (eller en del av den i alla fall) till att gå igenom vad en kamera är, vilka möjligheter att ställa in saker som finns (jag utgår från att alla har systemkamera eller motsvarande möjligheter) och hur man kan ändra på tex bländare+slutartid och ändå släppa in lika mycket ljus. Be eleverna att till nästa gång ta två bilder på samma motiv med dels största respektive minsta bländare, så de ser vad som händer i båda fallen. (Det hjälper om motivet sträcker sig en bit i djupled.)
Min erfarenhet av detta moment (i den enda kurs jag hållit i än så länge) är att det tar tid och går åt mycket prat och förklaringar innan allting sjunkit in, bara en sådan sak som att liten bländare=stort tal och tvärt om...

När du och deltagarna betat av kameran (eller det snurrar för mycket i era huvuden) kan du helt enkelt fråga vad deltagarna vill lära sig. Berätta att du har en plan (som du bör ha gjort upp i förväg) men att du är öppen för alla realistiska förslag. Här kan du också väga in vad du tycker att du själv är bra på: om kursdeltagrana vill ha tex digital retuschering och du aldrig använt dator får du berätta att det ingår inte i kursen, _men_ att de kan få lära sig mörkrumsarbete istället... På samma sätt, om deltagarna tycker att studiofotografering är det enda interesanta kan du erbjuda dig att fixa det, om de betalar extrakostnaden det innebär att hyra studio med alla tillbehör (jag utgår från att MBSK inte har sådana saker och att det inte heller ingår i kursavgiften).
En del av resten av kursen skulle jag använda till att titta på bilder: deltagarnas, dina och andras och kommentera dessa, ur alla möjliga synvinklar.
Sedan kan du ta upp en del andra saker till diskussion: rätt eller fel att manipulera bilder i datorn? Juridiken kring fotograferandet och publicerandet av bilder.... Jag tror att om du läser diskussionerna som varit här på fotosidan så får du en hel del material till kursen, både faktamässigt och sådant som är värt att ta upp.
 
Tror att det är viktigt att tekniken bakom sitter hyfsat bra innan man går in på t.ex. komposition. Att nöta förhållanden mellan slutartid-bländare-filmkänslighet så att det verkligen sitter. Även hur olika brännvidder uppför sig och hur man använder skärpedjup. Gissar att om kursen ska kunna fungera bra är en systemkamera "nödvändigt", men eftersom DSLR är "ovanligt" kan du nog rikta in dig på film. Påvisa olika filmtyper (dia, neg, S/V) och felexponeringstoleranser (dia vs. neg). Finns ju hur mycket som helst att lära sig men det får inte bli "korvstoppning. Detta var bara några tankar, kommer säkert fler.....

//David
 
När jag höll mörkrumskurser hos NBV
så hade dom redan i förhandsinfo till deltagarna talat om vilken bok som ingick i kursen, så det blev ju till att bygga upp lektionerna så att det gick att relatera till boken hyfsat.

Vilken nivå du ska lägga dig på tekniskt ger sig efter en kvart, en första fråga till kursen vilka parametrar som påverkar exponeringen (som du listar på tavlan för att prata ikring senare) brukar visa vilken förkunskap deltagarna har.

Lägg utgångsnivån strax över den minst kunnigas nivå så blir det nog lagom, de som verkar kunna massor brukar falla igenom efter en stund :)
 
ANNONS
Götaplatsens Foto