Nämen, ser man på: en kollega! Jag håller också en fotokurs för Medborgarskolan.
Till att börja med: har Medborgarskolan sagt något om vad kursen skall innehålla? Om de har sagt till dig men inte deltagarna kan du faktiskt göra lite som du själv vill. Om deltagarna fått veta något måste du ta hänsyn till vad de vill.
Mitt tips är att du ägnar första träffen (eller en del av den i alla fall) till att gå igenom vad en kamera är, vilka möjligheter att ställa in saker som finns (jag utgår från att alla har systemkamera eller motsvarande möjligheter) och hur man kan ändra på tex bländare+slutartid och ändå släppa in lika mycket ljus. Be eleverna att till nästa gång ta två bilder på samma motiv med dels största respektive minsta bländare, så de ser vad som händer i båda fallen. (Det hjälper om motivet sträcker sig en bit i djupled.)
Min erfarenhet av detta moment (i den enda kurs jag hållit i än så länge) är att det tar tid och går åt mycket prat och förklaringar innan allting sjunkit in, bara en sådan sak som att liten bländare=stort tal och tvärt om...
När du och deltagarna betat av kameran (eller det snurrar för mycket i era huvuden) kan du helt enkelt fråga vad deltagarna vill lära sig. Berätta att du har en plan (som du bör ha gjort upp i förväg) men att du är öppen för alla realistiska förslag. Här kan du också väga in vad du tycker att du själv är bra på: om kursdeltagrana vill ha tex digital retuschering och du aldrig använt dator får du berätta att det ingår inte i kursen, _men_ att de kan få lära sig mörkrumsarbete istället... På samma sätt, om deltagarna tycker att studiofotografering är det enda interesanta kan du erbjuda dig att fixa det, om de betalar extrakostnaden det innebär att hyra studio med alla tillbehör (jag utgår från att MBSK inte har sådana saker och att det inte heller ingår i kursavgiften).
En del av resten av kursen skulle jag använda till att titta på bilder: deltagarnas, dina och andras och kommentera dessa, ur alla möjliga synvinklar.
Sedan kan du ta upp en del andra saker till diskussion: rätt eller fel att manipulera bilder i datorn? Juridiken kring fotograferandet och publicerandet av bilder.... Jag tror att om du läser diskussionerna som varit här på fotosidan så får du en hel del material till kursen, både faktamässigt och sådant som är värt att ta upp.