Annons

Hjälp att få bort grässtrån

Produkter
(logga in för att koppla)

chilisauce

Medlem
Jag är helt ny på både foto och bildbehandling. För att komma igång lite med fotograferingen så har jag tagit med kameran till jobbet för att ta lite bilder efteråt i gryningen (jag jobbar natt). Kan dock inte släpa med stativet till jobbet så det blir handhållna bilder. De blir inte så väldigt skarpa då det det ofta är rätt dåligt ljus men jag ser det mest som lite övning.

Ska iväg och köpa någon bra bok om fotoredigering i photoshop cs vid nästa löning då jag insåg ganska snart efter att ha öppnat mina bilder is ps att jag inte vet hur man gör någonting.

Nåja till min fråga nu då. Har en bild jag tyckte blev rätt skaplig (åtminstonde i förhållande till mina andra bilder). Den mäter sig såklart inte med de flesta bilder här då den som sagt är handhållen och tagen i skyhög iso (800).

Min fråga var om det finns ett smidigt sätt att få bort grässtrån som är precis vid linsen. Har letat lite i forumet och de flesta tips när det kommer till att ta bort saker är att använda clone stamp eller healing brush (vet inte vad de heter på svenska). Jag har dock väldiga problem med att få det att se bra ut då det är ganska stora och skiftande ytor.

Jag undrade helt enkelt om det finns något annat sätt att få bort dem då dem är mer eller mindre transparenta.

Här är bilden jag försöker redigera.

http://a03-b03.mypicturetown.com:80..._xarS7PFIO4C0NN9-FZ5.vJzzSXCrp/item.JPG?rot=1

Som sagt ingen bild i klass med andra här på forumet och den skulle nog behöva beskäras lite men tänkte att jag skulle lägga upp den ändå så ni förstår vad det är för något jag försöker redigera bort.
 
Inga svar?

Nåja, det är faktiskt en ganska svår uppgift du lägger ut... Problemet är delat på minst tre delar:

*Rätta till färgbalansen lokalt i grästråna så att de stämmer med omgivningen - utan att förändra färgdetaljer inne i området
*Rätta till genomsnittlig ljushet i området så att det stämmer med området utanför grässtråt
*Återställa kontrasten inne i området så att det stämmer med omkringliggande opåverkade ytor - UTAN att förskjuta färgbalansen mörkt/ljust.

Det är ganska lätt att göra två av tre av ovanstående, men att få till alla tre på en gång kräver tillgång till det obehandlade orginalet (råfil i linjärt format), eller en väldig massa pilleriarbete/hantverksskicklighet. Du hade fått betala en hel del för att få detta vidgjort på en PP-firma.

Mitt tillvägagångssätt (i en jpg-fil) hade varit att arbeta med en lagerkopia, ett färgskikt åt gången (ctrl-NumPad3 för röd, 4 för grön, 5 för blå. ctrl-NumPad2 för att återgå till RGB), svart färg i en mjuk pensel - med lagerblandningen ställd på "linear burn" - med väldig låg "Flow", kanske 1%.

När man är nöjd med alla tre kanaler så går man tillbaka till RGB och tittar på det färgsprakande resultatet... :-/ Detta måste återställas.

Ny lagerkopia, i mode "color". Låg "Flow" på penseln och måla i färgsticken med motsatsfärgerna för att komma i närheten iaf. Slå ihop.

Sen kommer lite mer avancerade blandningstyper som hade tagit minst någon sida att förklara, men man försöker återställa allmänfärgerna utan att påverka små färgskillnader inne i området, eller förskjuta så att t.ex skuggor blir blå och högdagrar röda.. om jag lägger tio minuter på detta i en liten version på din bild blir resultatet som bilderna nedan...
Detta tål knappast en detaljgranskning, men får internet så duger det.... vill man ha BRA kvalitet så får man lägga mycket detaljtid. Timmar, kanske.

Jag tror du har större tur om du söker på engelska, "inpainting" eller "photoshop X-ray". Om du söker på X-ray kommer du mest få upp hur man får tuttar att synas genom tunna t-shirts osv, men det är faktiskt samma sak som detta... :)

Den översta länken på google:
http://www.metacafe.com/watch/400249/photoshop_x_ray_trick_see_through_clothes/
 

Bilagor

  • rabbitret1.jpg
    rabbitret1.jpg
    98 KB · Visningar: 422
  • rabbitret2.jpg
    rabbitret2.jpg
    95 KB · Visningar: 430
"Rätt" svar på frågan är en av fotograferingens gyllene regler - som gäller precis lika mycket 2010 som den gjorde anno 1910 (man kunde fuska ganska mycket i mörkrummet då också...)

-"Gör rätt från början! Inga grässtrån i bilderna!" :)

Man brukar ganska rimligt säga att misstag man gör tidigt i kedjan tar exponentiellt längre tid att rätta till senare än att göra om/göra rätt.

MVH/J
 
När jag läste Joakims första svar blev jag oerhört imponerad över hans skicklighet med Photoshop. Det var ju närmast perfekt. Men jag tänkte också att han skrämt nybörjarfotografen minst tio meter från datorn för all framtid. Att läsa en sådan lektion som nybörjare.....

Därefter blev jag lika imponerad av hans andra inlägg: Gör rätt från början. Helt rätt. Men inte lätt. Det gäller att tänka efter hur viktigt det är innan man ger sig på en sådan retusch.

Sedan kan man fråga sig när det är rätt att manipulera en bild så mycket. I dokumentära sammanhang är det otänkbart.
 
Tack så hemskt mycket för svaren Suedell. Jag blev inte skrämd över huvud taget. Det är alltid kul att lära sig nya saker. Sitter och laborerar med bilden i ps nu. Kan ju knappast säga att jag får det att se bra ut men nu la du faktiskt upp en bild där du fick det att se jätte bra ut så jag vet ju att det inte är omöjligt i alla fall.

Just den här bilden är inte viktig över huvudtaget. Är som sagt mest ute och övar så redigeringen är mest träning det med. Tror inte någon förutom besökarna i den här tråden kommer att få se bilden.

Nåja tillbaka till ps. Tack igen för tipsen.


En liten redigering:
Kanske ska nämna att jag faktiskt har bilden i det raw format jag får från min nikon d3000 vilket är .nef. Började ta bilder i raw eftersom jag tyckte att färgerna blev helt fel i vissa ljus situationer men att ta bilderna i raw hjälpte inte så mycket då jag inte har en aning om hur jag ändrar nått i dem utan att låta viewNX konvertera dem till jpg först.
 
Senast ändrad:
Har en fråga om metoden du föreslog Joakim. När jag gjort en lager kopia och använt en mjuk pensel med lågt flow för att tona ner grönt och blått en bit där grässtråna är (jag antar att det är det jag borde göra) så blir resultatet en i det närmaste svart bild. Hur ljusar jag upp den? Försökte med ljus, konstrast och 'levels' lite men resultaten såg rätt hemska ut.

Det är säkert en dum fråga och det här säkert inte alls ett passande första projekt i photoshop för en nybörjare men jag har ganska roligt med det.
 
Nej, det är inte alls passande som förstaprojekt - men ibland är det bara att hoppa... :)

Så att vi förstår varandra rätt: hur menar du? du målar med en svart mjuk pensel, 1% flöde i läge "linear burn".
Hm... Menar du att du satt lagerblandningen i "linear burn"? Isf blir det inget bra... bilden blir väldigt mörk som du säger. Penseln ska vara i blandningsläge "linear burn", lagerblandningen i läge "normal". Blandningsläget för penseln hittar du uppe till vänster i PS, till vänster om "flow" och "opacity".

Man kan göra tvärtom också, att arbeta med lagerblandning:
-Utgå från ett grundlager.
-Gör en lagerkopia, sätt lagerblandningen till "linear burn" - bilden blir mörk.
-Gör en lagermask, invertera den med ctrl-I så att den blir svart (gör lagret osynligt), bilden blir ljus igen.
-Måla på masken med vit mjuk pensel, lågt flöde. Då blir delarna du målar på långsamt mer påverkande på bilden igen. Målar du för mycket så att effekten blir för hög - måla över med svart (tangent "x" byter mellan de två färgerna du satt i penseln)

Fördelen med detta är att du genom att markera BILDEN i kopielagret (inte lagermasken) och ändra lite i kurvorna för de individuella färgkanalerna kan påverka vilket färgstick din korrigering ska ha... Är det grönt du vill dämpa så gör du rött och blått i bilden i lagerkopian ljusare, osv...

När du inte tycker att du kommer längre får du slå ihop lagren och börja om med en ny typ av korrigering. Gör korrigeringen i ett kopielager, skapa en lagermask så att all korrigering döljs, och måla dit områdena där du vill korrigeringen ska arbeta. slå ihop, börja om.

Den riktiga överkursen är att utgå från linjära rå-värden i specialprogram - detta är egentligen mycket enklare och mer exakt (när man väl vet hur man gör)... Detta fel är ju ett tillskott av ljus där det inte hör hemma, om man arbetar med linjära värden är det bara en enkel subtraktion ("rätt värde" = bildens värde minus tillskottet) att ta bort det. Man påverkar inte kontraster, färger, eller total ljushet om man gör detta rätt från början... Det enda som oundvikligen händer är att brusmängden i områdena man precis korrigerat höjs (det kontaminerande ljuset tillför också brus - som inte försvinner för att man tar bort ljuset...)
 
Jo det var såklart lagerblandningen jag hade på linear burn. Förstår hur jag ska göra nu i alla fall. Tack så mycket för de utförliga förklaringarna. Ska sätta igång och redigera bilden nu så får vi se om jag lyckas bättre den här gången.
 
ANNONS