Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med att välja rätt "paket"(väska framför allt)

Produkter
(logga in för att koppla)

Wicca

Aktiv medlem
Tjenare, jag ska beställa en DSLR Nästa vecka.

Har nästan bestämt mig för detta paket:

Canon 30D (inkl 2Gb minne, duk och LCDskydd)
Tamron 28-75mm 2.8
Dörr Extrabatteri
Canon RS80 fjärrutlösare

Det jag behöver mest hjälp med är att välja en bra väska, den ska rymma allt detta och helst minst två objektiv(framtida investeringar) till. Vad är bra och lagom stort?

Sen funderar jag på om jag borde byta ut något eller om det är något jag glömt som jag borde ta med.

Stort Tack på förhand!

Kanske fått lite om bakfoten så någon får gärna rätta mig om jag har fel men tror de va så att Tamron 17-50 2.8 var bättre än 28-75 trots att de låg i samma prisklass.

Angående väskan tycker jag deffenetivt att du ska välja någon av märket Lowepro.

Ok, jag vet inte riktigt där, har blivit rekomenderad den och även testat den med en Canon 20D.

En anledning till att jag valde den framför 17-50 är att jag tror att jag kommer ha större nytta av ett normalobjektiv som är lite med tele.

Förresten, ny fråga(eftersom man inte kan redigera sitt orginalinlägg):

Filter, jag vill nog ha ett polaritionsfilter från början, vad ska man köpa där? Märke osv.

Tack för svar Albin.

miniman skrev:
Kanske fått lite om bakfoten så någon får gärna rätta mig om jag har fel men tror de va så att Tamron 17-50 2.8 var bättre än 28-75 trots att de låg i samma prisklass.
Det är tvärtom, 28-75/2.8 är klart bättre.
Med 28-75 får man dock ingen vidvinkel på en 30D.

sagan skrev:
Det är tvärtom, 28-75/2.8 är klart bättre.
Med 28-75 får man dock ingen vidvinkel på en 30D.
Tack, jag tänkte väl detta, blev lite rädd där ett tag.

Väskan ja, farsan har en Lowepro till sin Superzoomare(Panasonic FZ30) och den passar ju bra till den och verkar ha mycket bra kvalite, men jag tror jag vill ha en något större väska. Funkar en Nova 3 AW tro?

Jag använder två väskor beroende på vad jag tar med av min utrustning. Vill jag ha med allt tar jag min ryggsäck (Lowepro Mini Trekker Classic) och om jag bara ska ha med mig kameran och ett extra objektiv eller blixten så tar jag min Lowepro Nova 1.

Men Nova serien tycker jag är en riktigt bra serie och det skadar ju absolut inte med en som heter AW då den har ett inbyggt regnskydd.

Jag är inte så säker på att 28-75 är bättre. Jag har inte provat bägge, så jag kan inte veta säkert. Har själv 17-50 och är super nöjd. Men 28-75:an är väl en 3 år äldre konstruktion än 17-50. Här kan man se en liten jämförelse, dock är detta bara en sidas åsikter/tester http://www.the-digital-picture.com/...nsComp=400&CameraComp=396&FLIComp=2&APIComp=0

Hmmm upptäckte nu att testerna var gjorda på olika kamerahus...det påverkar säkert en del.

Ser att du ska ha en fjärrutlösare, jävligt korkat ord egentligen,när det egentligen är en trådutlösare.Till en sådan hör väl ha ett stativ också ??
Mvh/Gunte..

gunte skrev:
Ser att du ska ha en fjärrutlösare, jävligt korkat ord egentligen,när det egentligen är en trådutlösare.Till en sådan hör väl ha ett stativ också ??
Mvh/Gunte..

Tjaa, det stod fjärrutlösare på cyberphoto iaf, men du har säkert rätt..

Stativ har jag ett bra manfrotto.

Vid närmare eftertanke och lite research så har jag ändrat mig till att köpa ett 17-50mm istället då jag även vill ha vidvinkel, glömde av 1.6x på 30D.

Väska har jag bestämt mig för nova 3 AW då jag vill ha något att växa i, kan låna min fars under tiden.

Har även bestämt mig för att köpa ett Cirkulärt Polaritionsfilter av märket Dörr, med "helt nöjd" garanti, låter förtroendeingivande.

Då kommer den slutgiltiga frågan, är det något jag glömt att ta med som är vettigt?

Det är ofta billigare att först känna efter själv vad man "fattas". Sen är ju foto en prylsport som heter duga och man fattas alltid något (oavsett hur stor förra beställningen var) så det blir klart billigare i längden att skynda långsamt!

Mvh
Jerry

Det låter klokt, jag tror jag beställer det här nu och så får vi se vad som kommer sen, batterigrepp eller ett till objektiv om jag får gissa själv.

ANNONS
Götaplatsens Foto