Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

dogmeat

Medlem
Hej hej,

Har plockat fram min gamla 20D som legat i många år. Försöker mig på att ta foton till en webbshop. Har aldrig varit bra på de manuella inställningarna men försöker ställa in kameran för att ta så bra kort det går. Nu är jag brydd vad man kan förvänta sig av kameran och objektivet?
Objektivet är ett 17-85 med image stabilizer. Inställningarna nedan är de jag fått till bäst resultat med.

ISO 100, f22, 1/4s och 83mm på objektivet. Fotat med råformat.

Har belyst med 3 st rejäla ljusboxar.

Bifogar den fotade bilden, helt oredigerad. Har inga problem att redigera bilden och få bakgrunden vit och färger osv bra men upplever i överlag att bilden blir för grynig.

Tacksam för lite input, kan jag förvänta mig bättre? Andra inställningar?
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    27.3 KB · Visningar: 100
ISO 100 bör ge dig brusfria bilder. f/22 är för liten bländare, ger dig diffraktionsoskärpa. Använd större bländare (max f/13) är mitt råd
 
Ser lite underexponerad ut, tycker jag. Då blir det ofta brusigare. Tänk på att sensortekniken i 20D är antik, med den utvecklingstakten som varit på den fronten.
 
Vet du hur det är med 550D? Är det ett bättre alternativ än min gamla 20D?

I det här fallet - ja, 550D är bättre!

Bilden som du postade är underexponerad, du behöver antingen mer ljus, större bländare, högre ISO eller längre exponeringstid.
Du har en del damm på sensorn, vilket syns som svarta prickar på bilden, dessa blir mindre framträdande om du ökar bländaren, till säg f/6.4 - F/13.
Om du använder staiv så stänger du av image stabilizer, kombinationen stativ och IS ger gärna oskärpa.

Du har helt klart tillräckligt bra utrustning för denna typ av bilder, våga exprimera med olika expoering så ska du se att hittar rätt, lycka till!
 
I det här fallet - ja, 550D är bättre!

Bilden som du postade är underexponerad, du behöver antingen mer ljus, större bländare, högre ISO eller längre exponeringstid.
Du har en del damm på sensorn, vilket syns som svarta prickar på bilden, dessa blir mindre framträdande om du ökar bländaren, till säg f/6.4 - F/13.
Om du använder staiv så stänger du av image stabilizer, kombinationen stativ och IS ger gärna oskärpa.

Du har helt klart tillräckligt bra utrustning för denna typ av bilder, våga exprimera med olika expoering så ska du se att hittar rätt, lycka till!

Dom tipsen gav helt klart bästa bilderna jag fått till - stort tack! Har möjlighet att låna en 550D så ska testa om det blir någon skillnad.
 
Exponerar du rätt blir det inte så stor skillnad. Men visst, EOS 550D kom 2010, EOS 20D år 2004. Det hände rätt mycket på de åren. När EOS 550D kom blev motsvarande större kamera EOS 60D.
 
Denna typ av produktfoto/webbshop och med tre blixtar kräver ingen bättre kamera ur ett bildtekniskt perspektiv.

Däremot - om du planerar att göra detta regelbundet - så är det aldrig fel med något nyare. Om inget annat så för driftsäkerhetens skull.
 
Exponerar du rätt blir det inte så stor skillnad. Men visst, EOS 550D kom 2010, EOS 20D år 2004. Det hände rätt mycket på de åren. När EOS 550D kom blev motsvarande större kamera EOS 60D.

För kalenderbitare så har 550D och 7DmkI mer eller mindre samma sensor.
Jag har plåtat mycket med båda, och kan inte se någon skillnad på den tekniska bildkvaliteten. Men 7D är helt klart ett mer lättanvänt verktyg.
 
Denna typ av produktfoto/webbshop och med tre blixtar kräver ingen bättre kamera ur ett bildtekniskt perspektiv.

Däremot - om du planerar att göra detta regelbundet - så är det aldrig fel med något nyare. Om inget annat så för driftsäkerhetens skull.

Har fotat en del med en Canon 5D II och kan säga att jag är riktigt sugen på att "behöva" uppgradera till en sådan :)
 
Har fotat en del med en Canon 5D II och kan säga att jag är riktigt sugen på att "behöva" uppgradera till en sådan :)

Du bör nog undvika 5dmKII. Det är säkert den sämsta sensor Canon haft för 5D kameror. Jag hade 5D original som hade väldigt fina filer.
5D MKII har oroliga filer som lätt bandar om man drar upp skuggorna. Detta är deras sämsta 5D kamera.
5D MKIII är igen tillbaka på banan.
 
Dock ett jättekliv framåt jämfört med TSs 20D. Och kan väl dessutom köpas för en rimlig peng numera.

Skulle nog tycka att stanna vid gamla fina 5D är bättre än att gå vidare till 5DMKII.
Sitter just nu och leker med gamla bilder i ON1 raw. Bland alla de 1D och 5D kameror jag ägt finns det ingen som har så oroliga och dåliga raw-filer som 5DMKII.
Det märks direkt idag när man försöker framkalla dem.
Detta var ett av Canons bottennapp.
 
Du behöver inte fundera över vilken kamera som är lämplig för en webshop.
EOS 20D duger gott för ändamålet.
Det handlar nog mer om ljussättning, friläggning, skärpedjup, komposition och sådana saker.
 
ANNONS