Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med ny kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rajblask

Ny medlem
Gick media på gymnasiet mellan 2005-2008 och det var då jag utvecklade mitt fotointresse. Men efter skolan tappade jag intresset (mycket på grund av att objektivet gick sönder och hade inte råd att köpa en ny) och har nu inte fotat "på riktigt" på tre år. Men nu har jag efter många om och men klickat hem ett canon ef 50mm objektiv som kommer nu i veckan! Nu känns det äntligen kul att fota igen och jag har börjat följa fotobloggar, m.m. Intresset har kommit tillbaka :)

Men en av anledningarna till att jag också tappade intresset var att jag inte var riktigt nöjd med bildkvalitén av min kamera. Även fast jag är amatör så vill jag ändå ha perfektion. Så nu sitter jag här med min Canon EOS 400D som är uråldrig nu känns det som!

Så till min fråga. Jag har kollat in http://linafoto.blogg.se/ och hennes kvalité på bilderna är underbara! Hennes utrustning är bl.a Canon EOS 7D och objektivet Canon EF 70-200mm f/4L USM.
Jag har dock inte pengarna till en EOS 7D och undrar om det finns en ungefär lika bra för lite mindre pengar?

En 50/1.8 på din 400D borde ge bra bildkvalitet så länge du inte pressar upp känsligheten för högt. Har du provat en sådan?

Per.

Bildkvaliteten som du tycker om är nog snarare ett resultat av bildbehandling än av ett bättre kamerahus. De bilder som du länkar till är lågupplösta och absolut inget under av bildkvalitet, men däremot har hon skruvat upp kontrasten ordentligt. Spelar ingen roll vilken kamera du köper, det kommer att bli kontrastfattigt och tråkigt om du inte själv styr hur du vill ha det.

Mitt förslag är att du ställer in kameran på RAW och skaffar exempelvis Adobe Lightroom samt en kurs i hur det programmet används från www.moderskeppet.se.

Bildkvaliteten som du tycker om är nog snarare ett resultat av bildbehandling än av ett bättre kamerahus. De bilder som du länkar till är lågupplösta och absolut inget under av bildkvalitet, men däremot har hon skruvat upp kontrasten ordentligt. Spelar ingen roll vilken kamera du köper, det kommer att bli kontrastfattigt och tråkigt om du inte själv styr hur du vill ha det.

Mitt förslag är att du ställer in kameran på RAW och skaffar exempelvis Adobe Lightroom samt en kurs i hur det programmet används från www.moderskeppet.se.

Okej, det kanske bara är jag som har inbillat mig att min kamera inte duger längre. Jag har alltid använt photoshop cs när jag har redigerat mina bilder, men jag ska kolla in lightroom! Tack för tipset.
Det är Canon EF 50/1,8 II som jag har klickat hem. Har bara använt mig av det medföljande orginal-objektivet som följde med när jag köpte kameran, så jag får hoppas jag blir nöjd med det nya. :)

Värt att påpeka att 450d är rätt usel på bilder med lite högre ISO, så jag antar att 400d är minst lika dålig på det. Men vid ISO-100 och ISO-200 borde du få jättebra bilder.

Vill påpeka, liksom tidigare inlägg, att de bilder som länkas till kan mycket väl skapas med TS kamera. Det handlar om komposition och efterbearbetning i datorn med t ex Lightroom. Justering av kontrast, exponering, selektiv förstärkning av vissa färgkanaler, minskning av färgintensitet generellt och i viss mån möjligen penselverktyget. Det handlar väldigt lite om kameran. Ett 50/1,8 torde vara ett utmärkt val d u. En "bättre" kamera är inte nödvändigt alls för denna typ av fotografi.

För protokollets skull vill jag påpeka att både 60D och 600D - och jag tror också 550D - har samma sensor som 7D. Så ur ett sensorperspektiv är svaret ja, det finns lika bra möjligheter i billigare kameror.

Men jag vill också falla in i kören med att säga att när jag gick över till RAW och Lightroom var det ett kvalitetslyft för mig endast överskuggat av att gå från kompaktkamera till systemkamera.

Har bara använt mig av det medföljande orginal-objektivet som följde med när jag köpte kameran, så jag får hoppas jag blir nöjd med det nya. :)

Om ditt 18-55-objektive är av den gamla typen utan IS (bildstabilsiering) så finns det god chans att du får ett riktigt rejält lyft i bildkvalitet. Du kommer säkert att bli nöjd! Problemet blir snarare att du inte längre kan skylla på utrustningen om bilderna inte blir bra... :)

Per.

Om ditt 18-55-objektive är av den gamla typen utan IS (bildstabilsiering) så finns det god chans att du får ett riktigt rejält lyft i bildkvalitet. Du kommer säkert att bli nöjd! Problemet blir snarare att du inte längre kan skylla på utrustningen om bilderna inte blir bra... :)

Per.

Som sagt, tack för alla tips! Nej, jag ska ut och träna på fotografering sen. Det känns som jag har glömt allt från mediatiden, så bilderna kommer nog inte bli dom bästa i början. :p Men det finns ju bra sidor här att läsa på så jag borde ju kunna uppdatera mig ganska snabbt. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto