Annons

Hjälp med nytt system

Produkter
(logga in för att koppla)

A L

Aktiv medlem
Nu jagar jag ny kamera igen!

Har efter många försök kommit till insikt med att det inte blir någon mästerfotograf av mig, jag är både för snål och för bekväm för att skaffa/använda proffsutrustning på ett optimalt sätt. Därför söker jag nu en kamera som ger mig:

• Bra JPEG-bilder direkt ur kameran - Det är kul att optimera en bild, men inte alla man tar! De ska se bra ut även på 100% crop = inget lågpassfilter!
• Bra autoexponering och autofokus - Jag har så pass mycket astigmatism att jag inte kan fokusera manuellt utan måste lita på att autofokus träffar rätt.
• En lins som funkar till det mesta - Jag byter sällan linser när jag är ute, så även om jag måste leva med sämre bildkvalitet pga av en stor zoom med alla dess kompromisser så är det bättre än att behöva bära runt en stor väska med extra objektiv. Vill dock ha en så bra universalzoom som möjligt. Vid foto i studio/hemma så går det bra med linsbyte.
• Bra grepp och enhandsmanövrering - Mitt största problem med större DSLR är att man är tvungen att använda båda händerna till reglagen, jag vill kunna ha vänsterhanden på objektivet och inte fippla fram och åter! Att dem är stora och tunga stör mig annars inte så mycket förutom att mina händer är korta och breda och därför inte alltid når. Olympus E-M1 och Canon 760D sitter perfekt, större än det är osmidigt. Har en GM-1 nu och den är för liten.
• Ok blixtsynk - Det är vanligen inget problem på DSLR, men GM-1 är helt förfärlig på max 1/50!
• Maxkostnad på 15.000 kr (till att börja med, sedan fyller man ju på)

Lite allmänna reflektioner:
• Jag kommer att använda kameran huvudsakligen när jag känner att mobilkameran inte räcker till, så den behöver inte täcka vardagsfotografering utan kommer att komma fram på resor, högtider, nattfotograferingar och produktfoto i studio (jag dokumenterar min prylsamling, både stora och mycket små föremål, t.ex. tavlor 2 m och stämplar på ~2 mm).
• När jag är ute använder jag kameran mest som en point-and-shoot, med antingen bländarförval eller slutartidsförval. Jag vill ha en exponeringskompensation lätt tillgänglig. Anledningen till att jag inte bara köper en kompakt är för att jag vill ha ok bilder även under sämre ljusförhållanden och kunna arbeta med ett kort skärpedjup.
• Hanteringsmässigt så har jag alltid gillat Canon, men bildmässigt föredrar jag Nikon. Ratten sitter helt rätt på Canon och helt fel på Nikon för mig, jag använder hellre pekfingern än tummen. Bruset och DR är dock betydligt mycket mer attraktivt hos Nikon. Har svårt att bestämma mig för vad som väger tyngst.

Paket jag tittar på:
• Ett nytt billigt hus från Canon/Nikon och ett par bra objektiv, en storzoom och en fast
• Olympus E-M1 med zuiko 12-40 eller Fuji XT-10 + 16-55
• Panazonic FZ1000
• Hela paketet begagnat och så bra grejor som möjligt

Frågor:
1. FZ1000 är väl den som kommer närmast i att packa in allt jag vill ha i ett hus, och är därtill billigast, men frågan är om den går att använda inomhus eller om man bara går en omväg och ändå måste köpa något komplement?
2. Nytt och billigt hus var det jag var inne på först, för på reviews brukar det låta som att mer avancerade hus bara ger bättre arbetsmöjligheter men inte bättre bildkvalitet, men en försäljare på Mediamarkt sa att det ändå skiljer sig rejält mellan instegshusens sensorer och de mer avancerade husen och att jag skulle satsa på en mellanmodell med mellanklassoptik. Vad tycker ni om det, är det så eller försökte han bara kränga på mig det han helst ville sälja?
3. E-M1:an lockar för att det är ett ok pris på den ihop med 12-40-linsen just nu, men jag har ärligt talat dålig erfarenhet av autofokus och JPEG:s från alla andra tillverkare förutom Canon och Nikon. Både färger och exponering brukar vara off. Detta är också en anledning till att jag tvekar på FZ1000 då min GM-1:a från samma märke är kass när det gäller JPEG:s. Fujis verkar bättre balanserade, men ser ofta lite bleka ut och är hiskeligt dyra på telelinser. Finns det något mer märke jag bör titta på?
4. Jag köper ju helst nytt, men om man ska köpa begagnat, vad ska jag köpa och hur gör man för att snabbt kolla om utrustningen är i bra skick?
5. Har ni några andra förslag till mig?
 
Glömde skriva att jag i princip aldrig filmar med kamera eller fotar sportevenemang. Det rörligaste motivet jag försöker ha koll på är barn och vattenfall/djur o.dy. i naturen.
 
Det låter som om du kanske ska kolla på Fuji X T-1 eller X T-10. De passar rätt bra in på din krav-spec, jag är mycket förtjust i de JPG min nya T-10 levererar.
 
Tror det är en ganska vanlig kravspecifikation även om inte alla kan utrycka sig så konkret

Du pratar ju själv om Canon 760 och sen en zoom på det, 18-55/2,8

I annat fall hade jag oxå börjat kika på Fuji
 
Tack för den snabba responsen!

Erland, jag har tittat på X-T10 och tycker att den känns vettig, lite glatt i ytan men hanterbar, det som får mig att tveka på den är att jag inte sett något bra tele-objektiv i Fujis eget sortiment, vad använder du där? Och sedan har jag läst att DR är ganska begränsat, hur upplever du det?

Ola, jag hade egentligen tänkt mig 100D och att lägga allt krut på optiken, eftersom 760D ändå har det förbaskade lågpassfiltret, finns det någon bildmässig vinst i att gå upp till 760D? 100D har allt det nödvändigaste jag behöver i manövreringsväg känner jag. Och angående objektivet antar jag att du menar 17-55?
 
Hej,

Googla på Fuji och kolla t ex på www,cameralabs.com.

Jag letade länge och december 2014 hade jag skrapat ihop för ett besök i affär. Tilltänkta favoriten var pga testomdöme, att fattningen var samma som de analoga kamerorna och vädertätningen, Pentax K (3 eller 5, minns inte).

I jämförelse mot FF CaNikons klumpar är den ju hyfsad liten, men mot Fuji X-T1 var det pinsamt, ett val jag aldrig ångrat (utom manuell fokus i dåligt ljus).
Jag plåtar gatu, familj, händelser i kompisgänget ("jag var där") och kör oftast manuell exponering och manuell fokusering - med Fuji'n är det bara att trycka på focus lock så är det klart.
Jag kör även med gamla objektiv, Canon Fd, M42 samt ett Samyang 12/2,0 och här är T1 enormt lättjobbad medan M1 med bara skärm är litet bökig på annat än extrem vidvinkel med dess skärpedjup.
T1 bör ha deras dyra extragrepp för att bli 101%.

JPEG direkt ur Fuji duger gott, många bloggar skriver att jobb med RAW är tämligen överflödigt (jag har ingen erfarenhet här, men ser inte det som kul att lägga tid på att jobba efter plåtning..)
Dina ergonomiska krav tycker jag funkar helt mot de Fuji jag har, T1, 100S och M1.

Objektivmässigt ges Fuji's billigaste 16-50/3,5-5,6 OIS ett mycket högt betyg och motsvarande 24-75 täcker det mesta. I Fuji-gruppen finns länk till en amerikansk utrustningsuthyrares sida som demonterar en annan kit-zoom och de är klart imponerade av lösningar och materialval.
Fujis objektivsortiment borde räcka till, det är dyrt men testomdömen ger ju varför.

Det roligaste med Fuji är att du äger kameran med fysiska kontroller om du vill, annars duger automatik fullgott.
-J!
 
Canon 7D mk2 med nya 100-400.

- Såklart! :D Det kanske är bäst att inse att olika kameror/märken är bra på olika saker. Jag har dock inte pengarna att lägga på en så dyr lösning tyvärr.

Men det kanske ändå pekar åt att jag får överväga om jag ska ta skärpeförlusten lågpassfilter innebär och köpa en Canon för att få tillgång till bra telelinser.

Är det någon som har koll på om Fujis 55-200 är ok eller bara utfyllnad för att existera?
 
Objektivmässigt ges Fuji's billigaste 16-50/3,5-5,6 OIS ett mycket högt betyg och motsvarande 24-75 täcker det mesta. I Fuji-gruppen finns länk till en amerikansk utrustningsuthyrares sida som demonterar en annan kit-zoom och de är klart imponerade av lösningar och materialval.
Fujis objektivsortiment borde räcka till, det är dyrt men testomdömen ger ju varför.

Det roligaste med Fuji är att du äger kameran med fysiska kontroller om du vill, annars duger automatik fullgott.
-J!

Det är precis det sista du skriver som jag är ute efter, en kamera som funkar bra på automatik men där det ändå finns möjlighet att jobba manuellt. 16-50 verkar okej, men har problem med lateral kromatisk aberration har jag läst, hur upplever du det?
 
Och sedan har jag läst att DR är ganska begränsat, hur upplever du det?

Jag är ingen pixelpeepare så du får förmodligen bättre svar av någon annan, men jag är ganska säker på att det inte är märkbart sämre än den Canon 100D som var ditt huvudspår.

För övrigt har ju Fuji en ny 100-400, om man är sugen på tele. Jag vet inget om den, men med tanke på kvaliteten på deras andra objektiv skulle jag tro att den är helt okej.
 
Hmm, tror jag läste att går man ner något steg är det försumbart, se länk. I de övriga Fujinonerna jag har (18, 27 och 35) har jag inte sett CA. Ej heller på gamla öststatare som Pancolar, 50/2, Industar 50/3,5 eller Chinon 35/2,8, Canon Fd 35-105/3,5, Fd 24/2,8. Däremot 50/1,4 slår alla rekord i CA...

Två exempel med 16-50 (jag kan maila om du vill ha mer!):

Stolarna: f6,4, ISO 400, 1/140, 24mm FF ekviv
Luktärt: .f5,6, ISO 400, 1/26, 75mm FF ekviv

Båda tagna med autofokus och X-A1, dvs deras enda X serie med traditionelt Bayer-filter.

Objektivet 16-50 (och A1 / M1) är ju plast, men känslan är snarare lättmetall.

Vill du prövas Fuji billigt är en beg X-M1 bäst. Med 27/2,8 platsar den i en normal kavajficka och det är samma sensor och processor som X-T1 som ju fått många att skrota sina FF CaNikon och börjat leva igen som fotograf ;-)

-J!

http://https://www.imaging-resource.com/lenses/fujinon/xc-16-50mm-f3.5-5.6-ois/review/
 

Bilagor

  • DSCF0913.jpg
    DSCF0913.jpg
    120.9 KB · Visningar: 26
  • DSCF0925fdraf.jpg
    DSCF0925fdraf.jpg
    38.5 KB · Visningar: 22
Fujis starks sida är just deras JPEG direkt ur kameran med två undantag: 1. Hudtoner ser lite plastigt ut. 2. Solnedgångar går lite åt magenta med solen i bilden.

Fuji får till fina nyanser i övergångarna mellan toner och ger en filmlik känsla.

Fuji har bland de bästa superzoomobjektiven: 18-135/3,5-5,6 och kan fås beg för under 4500:-. Annars funkar kombon 16-50/3,5-5,6 eller ännu bättre 18-55/2,8-4 plus 50-230 eller 55-200 (den sistnämmda är ovanligt bra optiskt och mekaniskt). Till detta en XT1 eller XT10. Kombon XT1 och 18-135 vädertätad med gedigna tätningar.
 
Mja, hudenduger gott tycker jag. Däremot kan CA accentueras om man kör med filmsimulering Velvia.

Att köra 3 olika filmsimuleringar i Bracket tydliggör detta, lärde mig det för någon vecka!

-J!
 
Fuji har bland de bästa superzoomobjektiven: 18-135/3,5-5,6 och kan fås beg för under 4500:-. Annars funkar kombon 16-50/3,5-5,6 eller ännu bättre 18-55/2,8-4 plus 50-230 eller 55-200.

Dessutom en 23/1,4 omedelbart blivit min favorit! Känns lite som att vara tillbaka på 1970-talet. In a good way.

Är man sugen på Fuji och inte har bråttom dyker det upp bra erbjudanden då och då, både Cyberphoto och Fotokungen har haft rejäla rabatter nyligen.
 
Fujis starks sida är just deras JPEG direkt ur kameran med två undantag: 1. Hudtoner ser lite plastigt ut. 2. Solnedgångar går lite åt magenta med solen i bilden.

Fuji får till fina nyanser i övergångarna mellan toner och ger en filmlik känsla.

Fuji har bland de bästa superzoomobjektiven: 18-135/3,5-5,6 och kan fås beg för under 4500:-. Annars funkar kombon 16-50/3,5-5,6 eller ännu bättre 18-55/2,8-4 plus 50-230 eller 55-200 (den sistnämmda är ovanligt bra optiskt och mekaniskt). Till detta en XT1 eller XT10. Kombon XT1 och 18-135 vädertätad med gedigna tätningar.

Skulle förtydliga: vid låga ISO är hudtoner fantastiska. Vid HÖGA ISO 1600+ är de plastiga.
 
Är man sugen på Fuji och inte har bråttom dyker det upp bra erbjudanden då och då, både Cyberphoto och Fotokungen har haft rejäla rabatter nyligen.

Det ser faktiskt ut som om Fotokungen kör Fuji-kampanj den här helgen också. X-T10 med 16-50 för under 7000 kr. Då får man tillbehör (t ex minneskort, batteri osv) för 1000 kr på köpet. Och cashback på 950 kr.
 
det som får mig att tveka på den är att jag inte sett något bra tele-objektiv i Fujis eget sortiment
Fuji har ganska många teleobjektiv. Bl.a. 56/1.2, 90/2, 50-140/2.8 och 100-400/4.5-5.6. Alla de uppräknade har fått bra omdömen av Kamera&Bild, men det kan nog vara klokt att även titta lite på andra objektivtester. (Det finns ju också fler teleobjektiv från Fuji att överväga).

Sen finns det nog en bra anledning till att Erland har en spegelreflex och ett långt telezoomobjektiv. En spegelfri sådan kombination har oftast inte lika bra AF (än).
 
Sen finns det nog en bra anledning till att Erland har en spegelreflex och ett långt telezoomobjektiv. En spegelfri sådan kombination har oftast inte lika bra AF (än).

Eller lika bra sökare eller lika hög hastighet eller ... Men 7D med 17-55 är lite tung och klumpig för promenadfotografering.
 
ANNONS