Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med objektiv till d90

Produkter
(logga in för att koppla)

84alle

Ny medlem
Hej, jag är helt ny när det gäller systemkameror.

jag har bestämt mig för att köpa en d90 men behöver hjälp med att välja vilken objektiv jag ska välja till den.

jag vill veta vilket objektiv som passar bäst till allt.

jag har att välja mellan:

AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR + AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED

eller

AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6G IF-ED

Vad är dom två olika objektiv bra för?

tack för hjälpen.

18-200 är bra på det mesta. Man kan inte komma extremt nära som med macro objektiv och inte heller jättenära som med 500mm tele.
Men det duger, om inte mer. Jag är jättenöjd med mitt. Det sitter på hela tiden.

Uppdatering: Jag såg inte att du också hade med 70-300 som förstahandsval. Det blir nog bättre. Då blir det mindre CA och distorsion (rätta mig om jag har fel). Kör på det!

Senast ändrad:
Ett ytterligare och billigare alternativ är ju 18-55 VR och 70-300 VR. Det första har fått riktigt bra kritik, precis som det senare. Du har ett glapp på 15 mm, men det kan man lösa med lite crop ;)

70-300 är det bästa prestanda/pris-objektivet jag haft. Strålande helt enkelt.

oy oy oy, nu snurrar allt i mitt huvud.

jag trode verkligen att folk skulle uppmuntra mig att köpa 18-200 objektivet efter att ha läst det som stog om den på ken rockwells hemsida.

men så var ju inte fallet utan nu blir det bara ännu svårare för mig att bestämma mig.

kan ni ge mig lite mer punkter på varför/vilket jag borde köpa ??

är så nära på att slutföra köpet men endå så långt borta.

tack för tålamodet.

Om du bara vill ha ett objektiv på kameran hela tiden, kör på 18-200. Du kan inte bli annat än nöjd.
Fast det beror ju på vad du tänkt fota...
Är det inomhus och mörka miljöer passar det kanske inte lika bra, men då kan du ju köpa till en blixt.

hej
jag kör d80 med
AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR +
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

det täcker det mina behöv just nu .. jag saknar ett mer vidvinklig zoom vill ha runt 10-12 mm nånstans sigmas 12-24 kanske?

ANNONS
Götaplatsens Foto