Annons

Hjälp mig shoppa 20D med tillbehör.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dolmance

Medlem
Hejsan!

Jag är ganska ny här på forumet och jag ser att det finns en mängd personer som verkar sitta inne med mycket information och kunnande. Därför har jag en fråga.

Jag har bestämt mig för att köpa en 20D.
Vad jag inte vet är vilka tillbehör jag ska köpa till den. Har cirka 20000 kr att spendera på dessa och det jag först och främst är ute efter är ett objektiv som lämpar sig för vardagsfotografering, . Är villig att spendera upp till 10000 kr för ett sådant objektiv. Får man grym skärpa för de pengarna?

Sedan söker jag ett bra makroobjektiv, blixt och stativ. 10000 kr på detta totalt. Några förslag?

Har också haft funderingar på att köpa en lite billigare kamera (300D eller D70) och lägga mer pengar på ett ännu bättre objektiv. Är det värt det tycker ni?

Tacksam för svar.

/Erik

Lite mer info om objektivet, vill du ha vidvinkel eller mest tele etc?

Har själv handlat på technikdirekt.de (har en tråd om hur det funkar), blir billigare så.

Mvh

T-Max 400 skrev:
Lite mer info om objektivet, vill du ha vidvinkel eller mest tele etc?

Har själv handlat på technikdirekt.de (har en tråd om hur det funkar), blir billigare så.

Mvh

Jag ska också köpa en Canon 20D. Det jag undrar lite över är om jag får med en svensk bruksanvisning när jag handlar på technikdirekt.de??

Får jag inte det så undrar jag var jag kan få tag i en på annat håll, en pdf-fil skulle ju sitta fint.
(Att köpa en 20D här i Sverige resulterar ju annars i att bruksanvisningen kostar 3000 kr extra.)

Hej

Vad jag känner till så får du inte en svensk manual om du betsäller ifrån technikdirekt.de.

Svensk pdf känner jag inte till men engelsk finns i alla fall.

Hmm..

1. Vad är det som skiljer ett inköp från ett annat EU-land (Alltså mot om jag köper det här i Sverige på en Internetbutik, eller vanlig butik.)?

Jag vet att jag förlorar det andra garantiåret som står i svensk lag.

2. Hur är det med service?? kan jag få service hos min lokala Canonreperatör eller måste jag skicka kameran till Tyskland vid problem?

3. Finns Svenska fortfarande som val i menysystemet på kameran?

Givet din "önskelista" skulle jag köpa följande:

EF 17-40/4L 8000kr - Kanonobjektiv och med 20D:s sensorstorlek blir "brännvidden" bra för ett allroundobjektiv.

EF 100/2,8 USM Macro 5500kr - Det bästa objektivet är väl egentligen deras 180mm, men det kostar c:a 14k också :)

Blixt 580EX 4500kr - 420EX (3000kr) är bra också, om du endast vill ha mer en "entry level" blixt. 580EX är annars kanonblixten.

Stativ Velbon Carmagne 530 + trevägshuvud PH-250 3000kr - Har inte detta själv, men det skall vara mycket prisvärt enligt utsago. Finns även i paket med kulledshuvud (+100kr).

Totalt c:a 21000kr.

Jag listar endast Canon objektiv och blixt, eftersom jag inte har erfarenhet av tredjepartobjektiv eller blixtar. Finns säker någon annan som kan bidra med en sådan lista också :)

Priser hämtade från CyberPhoto.

Dolmance skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa en 20D.
Vad jag inte vet är vilka tillbehör jag ska köpa till den. Har cirka 20000 kr att spendera på dessa och det jag först och främst är ute efter är ett objektiv som lämpar sig för vardagsfotografering, . Är villig att spendera upp till 10000 kr för ett sådant objektiv. Får man grym skärpa för de pengarna?
Sedan söker jag ett bra makroobjektiv, blixt och stativ. 10000 kr på detta totalt. Några förslag?
En begagnad 17-40/4L kostar runt 5-6 tusen.
Tamron 28-75/2.8 kostar begagnat runt 2500-3000:-

Ett alternativ skulle kunna vara sigma 18-50/2.8 EX, kostar under 5000:- nytt (finns knappt begagnat än).

De är skarpa och fina objektiv alla tre, tamronobjektivet är det skarpaste av dem tre, men ger ingen vidvinkel.

Bra macroobjektiv till lågt pris, en begagnad sigma 105/2.8 bör du kunna hitta för runt 3000:-

Blixt, en sigma EF500 DG ST kan man hitta för runt 1200-1400:-begagnat.

Stativ..mm..någon begagnad manfrotto som 055 kan man hitta för strax under 1000:-

Dolmance skrev:
Har också haft funderingar på att köpa en lite billigare kamera (300D eller D70) och lägga mer pengar på ett ännu bättre objektiv. Är det värt det tycker ni?
Jag tycker du ska köpa en 20D och köpa fler objektiv vart efter du får råd och vet vad du behöver.
20D är ett på alla sätt bättre kamerahus och det vore synd att nöja sig med något sämre.

ja det finns väl en hel del EF 17-40 på beg-marknaden? en bra glugg men kanske en dum "allround" glugg med tanke på mm-talen?
kanske Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM är en bättre allround glugg? det var ju även snack om att den skulle säljas i kit med 20d innan .. sen finns det ju en glugg med en ganska täckande brännvidd : Ef 24-70/2,8L Usm men då får du väl betala 12 - 13 tusen vilket är mkt pengar , men de rödringade canongluggarna är ju skarpa.. vill du ha mer tele så är väl Ef 70-200/4,0L USM en ganska prisvärd och brännviddstäckande glugg .
stativ ska du väl satsa på något kvalitativt , manfrotto eller kanske cullman , som stefan sa har ju även velbon bra grejor

mvh ale

zlice skrev:
Hmm..

1. Vad är det som skiljer ett inköp från ett annat EU-land (Alltså mot om jag köper det här i Sverige på en Internetbutik, eller vanlig butik.)?

Jag vet att jag förlorar det andra garantiåret som står i svensk lag.

2. Hur är det med service?? kan jag få service hos min lokala Canonreperatör eller måste jag skicka kameran till Tyskland vid problem?

3. Finns Svenska fortfarande som val i menysystemet på kameran?

Svaren avser Canon specifikt;

1. Det blir billigare.
2. Inköp inom EU=full service i Sverige eller i Tyskland (beror på kameratillverkarens policy)
3. Beror på kameratillverkaren, men ja visst (kolla firmwaren på specifik modell)

Kolla in min tråd om mitt inköp för andra frågor (sök på tyskland tex)

Mvh

ANNONS
Götaplatsens Foto