Annons

Hjälp, Olympus kännare.

Produkter
(logga in för att koppla)

G-son

Aktiv medlem
Jag fick tillgång till ett Olympus paket med hus och diverse objektiv.
Olympus OM-1 MD, Mint kondition, alla tider och bländare fungerar. Inte ljusmätaren ( det sitter ett tomt Varta V 625 PX i, men det går väl att beställa för 40:- verkar det som). Originalbruks finns.
28mm/ f.3.5
50 mm/ f1.8
300mm/ f4.5
Alla objektiv Mint kondition, inget mögel eller damm innanför linsern. Originalväskor och lock..
Är det värt någoting? . Bländarvärdet på objektiven är ju surt på alla menar jag.
 

Bilagor

  • FC2B619E-5EE5-4E77-91EE-4DDB299EB115.jpeg
    8.5 MB · Visningar: 47
OM-1 är en riktigt bra kamera för den som fotar analogt. Har själv en sådan och gillar den skarpt. Problemet är att som original skall den ha 1,35 V batterier som man inte får tag i mera. Det går att köra med en adapter man sätter i batterifacket, eller så går den att konvertera så den kan använda sådana batterier som finns att köpa idag. Zuiko objektiven höll sig bra i konkurrensen med det övriga då det begav sig.
Värdet på de här är svårt att säga. Jag sålde själv 2 st OM-2n à € 50,- / st (ca 500 SEK), men de var inte i lika fint kosmetiskt skick.
Det är bara att ladda med film och köra! Om det är så att du tänker göra dig av med dem kan jag vara intresserad av 300 mm (den fattas ännu från min samling) och ev kameran med, men det beror ju förstås på priset.

Tommy S.
 
Ta ett par skarpa närbilder på objekten där skicket och versionen framgår.
Ange vad som ingår, tex. kartong, väska, motljusskydd, filter.
En verbal funktionsbeskrivning av bländare, fokusringen.

Lägg ut på Tradera så får "rätt" pris.

Utgångspris: OM-1 MD 300:-
Zuiko 50 f/1.8: 200:-
Zuiko 28 f/3.5: 200:-
Zuiko 300 f/4.5: 250:-

Sälj ej som paket då du får sämre betalt.

Lycka till!
 
Intressantast är nog objektiven då de med billig adapter kan användas till moderna diggikameror. Olympusobjektiven utgavs i flera versioner:
'
Jag har ett knippe Olympusobjektiv och kan tänka mig bygga ut samlingen om versionen och priset passar. Isf PM till mig!

Tack för länken, skall kolla vilken version det är. Alla objektivet har inte ett märke eller slitna utvändigt. Fokuseringen glider mjukt och fint. Glasen helt 100 och inget innanför heller.
 
Tack för länken, skall kolla vilken version det är. Alla objektivet har inte ett märke eller slitna utvändigt. Fokuseringen glider mjukt och fint. Glasen helt 100 och inget innanför heller.
Även Zuiko 28 f/3.5 utgavs i flera versioner, åtminstonde i 2:
Old version: G-Zuiko AUTO-W 28mm f/3.5
Newer series: Zuiko MC AUTO-W 28mm f/3.5
enligt https://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/olympusom1n2/shared/zuiko/htmls/28mm1.htm

Generellt sett var Olympus gluggar välgjorda och kompakta så för icke-samlare
betyder nåt märke hit å dit inte så mycket såvida det inte påverkar resultatet.
 
Begagnade gamla filmkameror har blivit dyrare på sistone, så sälj inte Olympusutrustningen för billigt. Jag tror att förslaget på utropspriser i inlägg #5 är i lägsta laget. Jag håller med om förslaget att inte sälja allt i ett paket.
 
ANNONS