Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp: Photoshop (Kontaktkartor, typ...)

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Hej!

Jag har sökt i ett halvt dygn (nåja, nästan i alla fall) dels på fotosidan och på övriga Internet utan större framgång.

Det jag vill åstadkomma i slutändan är följande:

en 10x15 cm @ 300 px/in stor bild med filnamnet som ett textlager i bilden.

Originalbilderna till ovanstående håller inte alltid förhållandet 1:1,5 (10x15) och då måste vit kant skapas.

Jag vill även göra samma sak, fast med två bilder, d.v.s. en 10x15 cm fil, med två bilder (à 10x7,5) "ovanpå" varandra, även de med filnamnet som ett textlager i bilden.

Förstår någon vad jag menar?

Kanske detta finns om Action att hämta någonstans ifrån, eller så kanske någon vet någonting som kan hjälpa mig på vägen. T.ex. hur man lägger in filnamnet "på" bildfilen.

Jag vet att PS har inbyggda funktioner så som Contact Sheet II samt Picture Package, men dessa gör inte som jag vill!!

Tanken med det hela, är att jag från ca 800 bildfiler, skall få 400 bildfiler att lämna till labb. Dessa 400 stoppas i en mapp och lämnas till kund. Kunden kan lätt se vad en fil heter, och beställa utefterfilnamnet.

Det var målet....

HJÄLP!

//JonasL

Hej!

I mitt bildvisningsprogram Compuic Pro kan detta göras. Jag använder detta till att ha kontroll över vad mina backupskivor innehåller.

Bilagor

• cpic004x.jpg
    cpic004x.jpg
    9 KB · Visningar: 284
Jasså, en sån funktion fanns det där! Jag letade rätt länge innan jag hittade ett bra bildvisningsprogram med denna funktion. Allt jag hade behövt göra var att söka på kontaktkarta i hjälpen i photoshop.

Man lär sig nåt nytt varje dag.

Fast i "mitt" program får man fina skuggor :)

Godnatt!

//Uffe

jonas_lindquist skrev:
HJÄLP!
Du har fått flera bra tips redan. Om du är beredd att göra avkall på att göra det i Photoshop så kan Imagemagicks program montage (dokumentation och exempel) vara ett alternativ. Det innebär dock att ge sig ut i kommandopromptens hemska värld... dum-de-dum-dum (nynna på musiken till Twilight Zone). Hög inlärningströskel, inga Photoshoplayers, inget GUI-fluff och kanske inte kan göra precis allt men ap-enkelt att batcha stora mängder filer.

Alltid ett bra verktyg att ha som schweizisk armékniv där hemma på hårddisken (bra för att det är gratis :) Den och några andra nyttiga kommandoradsverktyg brukar få göra små konstiga saker åt mig när jag vill totalmangla mina bilder.

Martin Holmberg> Om du provar att ladda ner det scriptet från retouchpro.com, så inses snabbt att man behöver användarnamn och lösenord. Skapar jag dessa (gratis) så sägs det att jag inte har behörighet att ladda hem scriptet.... Jag hittade den sidan via google. Vidare så har jag sökt i dessa forum, innan jag postade strängen. Dock utan större framgång.

Ni andra, tack för hjälpen. Problemet med Contact Sheet II (eller vad det hette) är att den skapar n/2 stycken psd-filer av n stycken originalfiler (om jag väljer 2 st per contact sheet). Hur fasen får jag photoshop att spara alla dessa i jpg-format i angiven mapp? Jag provade att skapa egna actions men lyckades inte få det att fungera som jag vill! Hjälp igen?

Vidare så vill jag arrangera om texten lite på resultatet från Contact Sheet II. Tips? Finns denna automatefunktion inkompilerad i PS eller ligger den om scriptfil ngn stans?

Tack för hjälpen!

//JonasL

ANNONS
Götaplatsens Foto