Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Problem med bildimport!

Produkter
(logga in för att koppla)

mlondahl1

Aktiv medlem
Hej!

Sedan några dagar sitter jag med en ny iMac, vilket är väldans trevligt,rekomenderas. Jag har dessvärre ett, ganska stort, bekymmer: jag har svårigheter att importera bilder.

Jag har en Nikon D200 som jag ansluter enligt konstens alla regler, men oavsett om jag importerar via iPhoto, autoimporter eller bildinsamling går det inte. Antingen sparkar datorn ut kameran utan att jag rört något (och talar om att skivan inte matades ut ordentligt), eller också tuggar den en stund varefter den talar om att den stötte på problem vid importen och att följande filer inte importerades.

Jag har provat med två olika minneskort i kameran, men det är samma bekymmer med båda. Nu senast hade jag bara fyra bilder på minneskortet och efter fyra försök har jag bara lyckats importera en av bilderna.

Med tanke på att datorn inköptes huvudsakligen för fotoarbete, är det något frustrerande. Är det någon som har haft samma problem, eller vet hur det skall lösas? Jag vore synnerligen tacksam för råd och tips.

Har du funderat på att använda dig av en kortläsare för ditt minneskort?

Det går fortare och det är smidigare att få in bilderna den vägen...

Kortläsare kan kanske vara något. Det ska i och för sig inte krävas för att jag skall få in bilderna i min dator, men ändå.

Kan du rekommendera någon, som tar CF?

Nu kör jag Canon 5DmkII, men problemet verkar vara det samma.
Kameran fungerar inte som en minneskortsläsare (vilket mina kompaktkameror gör), import av bilder måste ske med Canons mjukvara om jag kopplat in kameran direkt i datorn. Så testa Nikons motsvarigheter till program om du inte vill använda kortläsare.

//A

Har själv sedan jag skaffade systemkameran ( Pentax K20 ) enbart kört kortläsare. Går utmärkt man behöver inte ens starta programmet. Går igång så fort den känner av läsaren. I mitt 6 år gamla iphoto har jag istället problem med att lägga in RAW bilder. Min ena grabb lägger i sin MAC in bilder direkt i finder som han tycker är bättre. I en artkel i MacWorld nr 2 2007 rekommenderar artikelförfattaren att använda programmet bildinsamling. Det gjorde han sedan iphoto som han skriver "käkat upp hans databas tre ggr) Man samlar och bygger sedan egna mappar. Har en Hama läsare med flera möjligheter bl.a CF. Kan knappast tänka mig att programmet inte finns i nya Macarna.

Nu är det löst! Jag ringde suppporten och vi fick rätt på det. Vi provade igenom två olika USB-kablar i olika USB-portar, import via iPhoto, autoimport, bildinsamling och manuell import. Inget fungerade.

Boten var att stänga av datorn och vänta lite drygt 15 sekunder, då nollställs tydligen en del strömkretsar. Därefter startade jag datorn och höll in cmd+alt+p+r under uppstarten, för att nollställa ytterligare några kretsar (eller något dylikt, jag förstod inte riktigt). Uppstartsljudet upprepas då tills man släpper knappkombinationen och efter 4-5 "boing" låter man datorn starta färdigt. Sedan fungerade det.

Tydligen löser detta en hel del problem av den här typen, så det kan kanske vara värt att minnas.

Tack för all hjälp och alla tips. Det blir import via finder framöver, för jag vill inte ha allt i iPhoto. Kanske en kortläsare också, det verkar rätt smidigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto