Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hmmmm...Canon 17-85 eller Tamron 28-75

Produkter
(logga in för att koppla)

wilderbeast

Aktiv medlem
Har beslutsångest, har ett val imellan Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS eller Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD. Canon täcker ju även vidvinkel men är ju inte så ljusstark vilket kompenseras av is men är Tamron så mycket skarpare eller?. Skulle vilja ha lite hjälp...

Det går inte att kompensera en liten bländare med is.

IS gör bara att du kan handhålla lite längre. Du fryser inte saker som rör sig och du får inte heller det korta skärpedjupet.

Om du fotograferar mest innom tamronets område så är det objketivet bättre.
Sigma 18-50 2.8 kanske kan vara ett alternativ.

Du får väl Tamronen + en Tokina 19-35/3.5-4.5 för att täcka in vidvinkeln för samma pris 17-85:an?
Tamronen är antal snäpp bättre än 17-85:an och dessutom ljusstarkare. (Med reservation för att Tamronen eventuellt har mer distortion.)
IS är ju användbart såklart, om motivet är statiskt, men jag skulle hellre välja ljusstyrka framför det. Det ger bättre möjlighet att både frysa rörelser och till kortare skärpedjup.

Hur stor skillnad är det i skärpa på en original Canon glugg vs Sigma / tamron numera, är inte tredje parts gluggar mycket oskarpare?

Finns inga generella "regler" som säger sådant. Tamronen är mycket skarp och kostar "ingenting". Visst, jämför man med gluggar från Canon/Nikon/löksoppa som är 4-5ggr dyrare så är de kanske bättre, men är det värt merkostnaden?
Jag skulle då inte köpa Nikon AF 28-70/2.8 för 17kkr om jag kan köpa en Tamron som presterar mer eller mindre lika bra för 4kkr, för att ta ett exempel.

Är en Canon EF 24-70/2,8 L USM 3ggr bättre än Tamronen?
Personligen skulle jag ha svårt att motivera det högre priset men... Det är ju upp till var och en.

Frehar skrev:
Hur stor skillnad är det i skärpa på en original Canon glugg vs Sigma / tamron numera, är inte tredje parts gluggar mycket oskarpare?

Nä . inte növändigtvis .
Du får vad du betalar för , fast du betalar mindre för pirat med likvärdig prestanda .
Om du tittar på lågpris segmentet så äe ofta piraten lika bra ( eller dålig )
Det är klart att det finns undantag men offtast så får du faktiskt bättre prestanda med piratoptik än med orginalen för samma peng

Saken är biff...

Tack för era snabba svar och dessutom väldigt användbara tips så det blir Tamron 28-75 och en vidvinkel.Nu är min ångest över :)

dom hade ju testat nån canon värstingkamera i en tysk fototidning tror jag.

Då körde dom med canons 14mm glugg, Men testade sigman och valde att genomföra testet med den för den presterade bättre!

ANNONS
Götaplatsens Foto